wat kan dit zijn? altijd traan ogen (lees extra uitleg)

als ik binnen ben is het nog niet zo erg, dan word het alleen heel vochtig maar kan ik het weg deppen.
maar zodra ik buiten ben heb ik hele erge traan ogen vooral als er veel wind is.
ik loop nu al zo lang over straat met een servetje in mijn hand om de tranen weg te deppen.
als ik mijn handen ergens anders voor nodig heb zoals een shagje draaien dan rollen de tranen al over me wangen of me oog loopt vol en ik zie wazig.
de huisarts geeft me elke keer hooikoorts pillen druppels en neussprays maar niks helpt
ik heb dit al zolang ik me herinner, vroeger dachten ze dat me traanbuisjes verstopt waren maar als dat zo was dan had k er nu wel wat voor.
het viel me laatst ook op dat als ik in de auto zit en de airco aan staat ik er ook last van heb.
wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Goede vraag ben hier ook benieuwd naar heb het gevoel alsof ik altijd een van de weinige ben die zo extreem last daarvan heeft. Ik zelf denk dat het te maken heeft met de wimpers (de lengte daarvan) die teveel wind naar binnen laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Droge ogen kunnen de oorzaak van zijn van tranende ogen.
Als is uitgesloten dat het om een verstopt traankanaal/traanzak gaat (kan worden getest door met stomp naaldje fysiologisch zout in traanbuis te spuiten. Komt het vocht in je neus dan is het kanaal niet verstopt) en er geen sprake is van allergie zou je aan het volgende kunnen denken. Droge ogen.

Why? Traanvocht bestaat uit waterachtige, olieachtige en slijmachtige bestanddelen. Als jouw traanvocht niet van goede samenstelling is, kan je oog uitdrogen. Dit merk je bij wind, vorst en airco (droge lucht).
Je traanklier maakt veel tranen aan die je traanbuis niet kan verwerken. Gevolg: tranen over de wangen en aangezien de samenstelling van dit traanvocht niet goed is, worden je ogen niet gesmeerd en helpen de tranen dus niet tegen uitdroging van het hoornvlies.

Er moet dan worden uitgezocht wat de oorzaak is van de droge ogen. Kan van alles zijn, hormonaal, medicijnen, traanklieren, ontsteking, Syndroom van Sjögren etc.
Kortom, afspraak maken met de oogarts.

Op recept zijn bij de apotheek 'kunsttranen' te koop. Dit medicijn maakt het vocht dikker, waardoor je geen irritatie hebt, er dus niet veel tranen worden aangemaakt en deze niet meer over je wangen lopen. Is ook zonder recept verkrijgbaar maar ik zou met ogen geen risico nemen en goed laten onderzoeken wat de oorzaak is.

Verder woonruimte vochtig houden met bakken water aan/op verwarming, let op contactlenzen, airco uit.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had dat ook en ben er mee naar de oogarts geweest. Bleek

Wat is een blepharitis?
Blepharitis of ooglidrandontsteking is een vaak langdurige (chronische) ontsteking van de ooglidrand waarbij de haarzakjes en de talgkliertjes (Meibomse klieren) in het ooglid ontstoken zijn. De oogleden produceren een vetachtige substantie en spelen een evidente rol bij een optimale samenstelling van de traanfilm. Aandoeningen van de oogleden kunnen daarom leiden tot droge ogen met de bijbehorende klachten (zie folder droge ogen).
Voor meer informatie over de oogleden → zie folder bouw en functie.
Benaming:

blefar- (NL), blephar- (Grieks): voorvoegsel in woordsamenstelling dat een betrekking tot een ooglid aangeeft.
blefaritis (NL), blepharitis (Grieks): ontsteking van het ooglid

Succes