Waarom plassen mensen in hun broek van angst?

Op school leerde ik dat onder angst je sympathische zenuwstelsel werkt. Dit zenuwstelsel heeft als effect op de blaas dat de sluitspier samentrekt en de urineblaas ontspant. nu zou je denken dat je daardoor juist niet in je broek zou plassen van angst? Waarom hoor je dan zo vaak dat men in hun broek plast van angst.
of zit ik nu verkeerd te denken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (2)

Er wordt ook gezegd dat in de broek gepoept wordt van angst en dat komt voor als je nodig moet. In een angstige stressvolle situatie is er niet de aandacht het op te houden en is het lichaam bezig met overleven. Het ook nog bezig zijn met het ophouden is dan zonde van de energie die je voor andere dingen nodig hebt op dat moment. Ook is er de verklaring dat het juist nuttig is om alles te laten lopen alvorens te vluchten voor een levensgevaarlijke situatie. Je rent makkelijker met een lege blaas en darmen dan met volle. Vogels laten ook vaak iets vallen als ze opgeschrikt wegvliegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in stressvolle situatie komt er cortisol vrij in je lichaam. cortisol zorgt er onder andere voor dat ADH wordt geremd. ADH zorgt ervoor dat water in de tubulus in die nefronen van je nieren wordt gereabsorbeerd waardoor je dus minder vocht in de plasbuis krijgt. als je in een stressvolle situatie dus cortisol aanmaakt en je ADH wordt geremd wordt er geen water gereabsorbeerd waardoor je dus moet plassen omdat je blaas in no time vol raakt. hierdoor kan het zijn dat je in je broek moet plassen bij een stressvolle situatie of gewoon heel nodig en vaak moet plassen als je zenuwachtig en gestresst bent voor een belangrijk moment.