mijn huisarts wil mij een spiraaltje plaatsen zonder hormoon en die zegt dat het betrouwbaar is . klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom wil hij per se een spiraal zonder hormonen plaatsen ? Ik zie er geen enkel voordeel van.....je menstrueert zwaarder, het is minder betrouwbaar en het onderdrukt je cyclus niet. Mij nooit geen koperspiraal meer.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ik zie het al aan je andere vraag. Als je allergisch bent voor de hormonen die in de pil zitten, is een mirena natuurlijk geen alternatief.
Dan is een koperspiraal verder als voorbehoedmiddel een prima alternatief. Beter dan alle andere mechanische middelen (condoom, pessarium etc).

Antwoorden (3)

Het spiraaltje is een betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Het koperspiraaltje is een klein plastic apparaatje, in de vorm van een T of ankertje, omwonden met een dun koperdraadje, dat de arts in je baarmoeder plaatst.
· Het remt de beweeglijkheid van zaadcellen en verandert het baarmoederslijmvlies zodanig dat een bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Op die manier voorkomt het zwangerschap.
· Helaas is het niet 100% betrouwbaar. Van de 100 vrouwen die een jaar lang een spiraaltje gebruiken, wordt er waarschijnlijk 1 toch nog zwanger. Ter vergelijking: bij gebruik van het condoom zijn dat er 2 tot 12.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag even na welk spiraaltje en lees op internet de gebruiksaanwijzing door.
Het spiraaltje dat ik kreeg was betrouwbaar qua anticonceptie, maar ik bleek er allergisch voor (koper).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn reacties ; in eerste instantie vroeg ik me af waarom je GEEN hormoonspiraal zou nemen, maar je tweede vraag over een allergie voor hormonen uit de pil heeft die natuurlijk ruimschoots beantwoord.

Dan moet je gebruik maken van niet-hormonale middelen om zwangerschap te voorkomen, en daarin is de keuze beperkt. Je hebt natuurlijk de volslagen onbetrouwbare middelen als de kalender- en tempteratuurmethode (periodieke onthouding), het condoom en het pessarium. Die hebben echter allemaal vrij hoge zwangerschapscijfers (dat betekent dat er per jaar van de 100 vrouwen die het gebruiken, meerdere zwanger worden).

De beste oplossing is dan inderdaad een 'ouderwets' koperspiraal, dat als voorbehoedmiddel uiterst betrouwbaar is. De nadelen ten opzichte van het hormoonspiraal zijn vooral dat je wat zwaarder menstrueert, maar qua veiligheid komt het aardig in de buurt. Helemaal 100 % veilig is het niet, maar dat geldt eigenlijk voor ALLE voorbehoedsmiddelen. Ik ken zelfs één geval van een vrouw die een kind kreeg met condooms, eentje met de pil, een met het spiraaltje en uiteindelijk zelfs nog eentje nadat ze zich had laten steriliseren....het leven kruipt soms nu eenmaal waar het schijnbaar niet gaan kan ;-)