Waarom kiezen bijziende mensen die veel moeten lezen voor een leesbril?

Ik heb een aantal collega's die de 50 naderen en die bijziend zijn. Ze dragen daarom contactlenzen zodat ze ook in de verte goed kunnen zien. Maar nu ze wat ouder worden merken ze dat het lezen (papier of computerscherm) niet meer lukt omdat ze op die korte afstand niet meer kunnen scherpstellen. Ze gaan nu één voor één aan de leesbril.

Dat is prima als je maar af en toe moet lezen: dan loop je normaal gesproken zonder leesbril rond, en zet je je leesbril alleen op als je moet lezen.

Maar een groot deel van die collega's zit de hele dag achter de computer. Ze hebben dus de hele dag die leesbril op. Van een aantal weet ik dat ze ook thuis graag lezen, of achter de computer zitten. Die collega's hebben dus zowel op hun werk als 's avonds thuis de leesbril op.

Is daar een reden voor?

Zou het voor hen niet handiger zijn, een andere sterkte contactlezen te nemen zodat ze dichtbij scherp kunnen zien, met natuurlijk als consequentie dat ze een bril nodig hebben om in de verte te kunnen kijken? Dan zouden ze nog steeds continu contactlenzen dragen, maar dan zouden ze de bril alleen hoeven opzetten tijdens het autorijden of om bijvoorbeeld in een vergadering een presentatie te volgen. Dus in plaats van vrijwel altijd een bril nodig te hebben, zouden ze maar af en toe een bril nodig hebben.

Toen ik het vroeg, wisten ze zelf niet waarom ze een leesbril hadden gekozen - dat was eigenlijk automatisch gegaan, zonder overleg met of uitleg van de opticien.

Dus: waarom dan die leesbril?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik kies bewust voor een leesbril hou niet van contactlenzen en als ik opkijk van het lezen hangt mijn bril aan het koordje en zie ik alles goed en helder. Deze handeling is vaak nodig ook tijdens het werk omdat mensen met je praten en je ze wilt aankijken en zien dan zou je dus steeds je bril moeten opzetten omdat je lenzen je dan vaag laten zien. Dus hoe je het ook bekijkt het is maar wat je makkelijk handig en prettig vind.

Een leesbril is goedkoop en makkelijk aan te schaffen, bijna iedere winkel verkoopt ze. Je kunt ze in meerdere moderne designs kopen voor een schappelijke prijs. Terwijl de min bril bij de opticien moet worden gekocht voor een veel hogere prijs. Ook zijn lenzen duurder in gebruik dan regelmatig een nieuwe leesbril.

Het maakt geen verschil, of je nu bijna de hele dag een leesbril op hebt, of een gewone bril! Ik snap de intentie wel maar het is belangrijk dat je kunt lezen, vooral in je werk!

Bronnen:
Eigen ervaring!

Dit is heel normaal. De eerste maal dat ik een bril kreeg als kind, herinner ik me de fenomenale verwondering dat ik terug elk blaadje in de bomen zag en was ik dolgelukkig. Je kunt dit soort mensen soms ook herkennen aan het 'toeknijpen' van de ogen om in de verte beter te zien. Ik heb hier ook een topic gezet, dat ik het heel erg moeilijk had met het 'oud worden' dat ik plots m'n bril moest afzetten om beter te lezen en nu draag ik (dankzij het goede advies van andere goeievraag.nl-antwoorders) een variofocus bril die onderaan minder sterk is dan bovenaan zodat ik met één bril beide werelden heb. Contactlenzen zijn altijd iets minder sterk dan brilglazen overigens omdat ze direct corrigeren op je oogbol om even scherp te zien. Zelfs als je zoals ik (boekhouder/informaticus/jurist/schrijver) veel aan de computer zit, wil je vooral tijdens het rijden en rondlopen nog altijd zien hoe mooi je vrouw is (en ook andere vrouwen misschien, maar die moet je dan volgens mijn moeder natuurlijk 'minder goed' bekijken) of de natuur onderweg. Een bril opzetten is dus altijd logischer omdat het een bewuste tijdelijke correctie is voor lees- en computerwerk. Ik draag soms nog mijn oudere, minder straffe bril en ga ook nog altijd zwemmen en salto's in het zwembad doen zonder bril, maar dat blijft een minderheid en uiteindelijk meestal minder logische werkwijze. Velen staan hierbij niet stil, omdat het evolueert in die volgorde en de mens altijd geneigd is om 'het laatste' te corrigeren. Maar je opmerking/vraag is daarom eigenlijk wel heel pertinent, dus proficiat om ons te doen stilstaan bij een van de zaken die eigenlijk té vanzelfsprekend worden gevonden. Dank u dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100