Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kiezen bijziende mensen die veel moeten lezen voor een leesbril?

Ik heb een aantal collega's die de 50 naderen en die bijziend zijn. Ze dragen daarom contactlenzen zodat ze ook in de verte goed kunnen zien. Maar nu ze wat ouder worden merken ze dat het lezen (papier of computerscherm) niet meer lukt omdat ze op die korte afstand niet meer kunnen scherpstellen. Ze gaan nu één voor één aan de leesbril.

Dat is prima als je maar af en toe moet lezen: dan loop je normaal gesproken zonder leesbril rond, en zet je je leesbril alleen op als je moet lezen.

Maar een groot deel van die collega's zit de hele dag achter de computer. Ze hebben dus de hele dag die leesbril op. Van een aantal weet ik dat ze ook thuis graag lezen, of achter de computer zitten. Die collega's hebben dus zowel op hun werk als 's avonds thuis de leesbril op.

Is daar een reden voor?

Zou het voor hen niet handiger zijn, een andere sterkte contactlezen te nemen zodat ze dichtbij scherp kunnen zien, met natuurlijk als consequentie dat ze een bril nodig hebben om in de verte te kunnen kijken? Dan zouden ze nog steeds continu contactlenzen dragen, maar dan zouden ze de bril alleen hoeven opzetten tijdens het autorijden of om bijvoorbeeld in een vergadering een presentatie te volgen. Dus in plaats van vrijwel altijd een bril nodig te hebben, zouden ze maar af en toe een bril nodig hebben.

Toen ik het vroeg, wisten ze zelf niet waarom ze een leesbril hadden gekozen - dat was eigenlijk automatisch gegaan, zonder overleg met of uitleg van de opticien.

Dus: waarom dan die leesbril?

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik het vroeg, wisten ze zelf niet waarom ze een leesbril hadden gekozen - dat was eigenlijk automatisch gegaan, zonder overleg met of uitleg van de opticien. Dat dus, blijkbaar de gewoonte van een opticien om daar op aan te sturen. Maar zitten ze nu dus de hele dag dubbelop door lenzen te kijken? Ik ken dat helemaal niet (maar ben dan ook nog niet zo oud).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ook het idee dat mensen je vraag niet snappen, of ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt dubbelop, maar een leesbril zet je makkelijker af dan dat je een bril op of lenzen in doet.
Stel je zit achter een computer en er staat iemand op 10 meter afstand voor het raam te zwaaien, die herken je anders niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
@MrTomaat, het gaat om bijziende mensen die al jarenlang contactlenzen dragen, maar die zonder hun lenzen tot niets in staat zijn. Tot op een bepaalde leeftijd kun je met die contactlenzen zowel veraf als dichtbij scherp zien. Nader je de 50, dan krijg je moeite met dichtbij zien. De standaard oplossing is: leesbril. En nog steeds de lenzen, want die zijn ook nodig. En als je toch al lenzen hebt, is het handiger om die lenzen gewoon te biljven gebruiken en een leesbril op te zetten voor dichtbij, dan om continu te moeten wisselen tussen twee brillen, eentje voor dichtbij en eentje voor veraf. Dus al die mensen lopen nu met contactlenzen in, net zoals ze al jaren doen, en ze zetten een leesbril op als ze dichtbij moeten kijken. Mijn gedachte is nu: als je vrijwel de hele dag dichtbij kijkt, loop je dus de hele dag met de leesbril op je neus. Plus natuurlijk de lenzen. Zou het dan niet handiger zijn, de bestaande contactlenzen te vervangen door ANDERE lenzen waarmee je dichtbij scherp ziet, met als nadeel dat je in de verte niet meer scherp ziet? Dan hoef je namelijk niet meer het grootste deel van de dag je leesbril op te zetten, maar kun je volstaan met alleen je contactlenzen - die je sowieso altijd al gebruikte. En alleen in die paar gevallen waarin je veraf moet kijken, zet je een vertebril op. Dus:
Huidige situatie: altijd lenzen in, en 90% van de dag ook nog eens een leesbril op.
Mijn voorstel: altijd lenzen in, en 10% van de dag een vertebril op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zie je 90% van de dag je omgeving niet,
loopt overal tegenop enzovoorts. Neem dan varifocale lenzen, hoef je helemaal nooit te wisselen
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je lenzen hebt voor veraf zien, en een leesbril nodig hebt voor het lezen, dan kun je zonder die leesbril best dingen zien die dichtbij zijn - alleen niet helemaal scherp. Mijn idee is dat als je het andersom doet, dus lenzen neemt voor dichtbij zien en een vertebril voor de verte, dat je dan ook zonder die vertebril best in de verte kunt zien - alleen niet helemaal scherp. Dus zeg maar dat je best kunt wandelen en zelfs fietsen zonder vertebril, maar dat je bij het autorijden wel de vertebril opzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al een (kleine) veraf afwijking hebt en je doet "leesbril lenzen" in dan zie je op een paar meter afstand bijna niks meer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het gaat om mensen die zonder hun lenzen "stekeblind" zijn. Die dan tot op hooguit enkele decimeters scherp kunnen zien, sommige zelfs tot enkele centimeters. Die mensen hebben daarom sowieso iets nodig om überhaupt te kunnen functioneren. Ik ben ook sterk bijziend. Ik heb mijn contactlenzen, of een bril, nodig om wat dan ook te kunnen doen. Ik zal dus over enkele jaren, als ook ik de 50 ga naderen, tegen het leesbril-probleem oplopen waar mijn collega's nu al tegenaan lopen. Vandaar dat ik mij dit afvraag. Nu: lenzen in (of bril op), en ik zie van 10 cm tot 1 km scherp. Straks: lenzen in, en ik zie van 1 m tot 1 km scherp. Voor het stuk van 10 cm tot 1 m heb ik dan een leesbril nodig. Mijn idee: lenzen in, en ik zie van 10 cm tot 10 m scherp. Voor het stuk van 10 m tot 1 km heb ik dan een vertebril nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een leesbril opzet, dan zie je vanaf 1 a 2 meter toch niks meer?
(ik ga morgen een leesbril proberen, ik heb een kleine veraf afwijking)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat zou een reden kunnen zijn waarom mijn idee niet zou werken. Maar dat is dus de vraag: MOET het zo zijn zoals jij zegt, of zou je ook een leesbril kunnen nemen die tot iets verder reikt dan die 1 a 2 meter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leesbril vergeten te testen. :-( Ja, dat moet zo zijn,
Een leesbril haalt ook het vertepunt dichter bij, (een gewone bril met een negatieve afwijking doet het tegenovergestelde)
daardoor ga je met een leesbril op afstand (veel) slechter zien. Hoe sterker de leesbril hoe sterker dit effect,
met een hele zwakker leesbril valt het misschien mee, maar dan kan je weer slechter lezen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan zou dat wellicht een betere (meer technische) formulering van mijn vraag zijn: bestaat er, gegeven de ouderdomsverziendheid, voor bijziende mensen een brillensterkte waarmee ze kunnen lezen en nog net ver genoeg scherp kunnen zien om normaal te kunnen functioneren. Poeh, dat moet eenvoudiger verwoord kunnen worden... Hoe dan ook, dat is dus wel wat ik bedoel met mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf erbij dat dat niet mogelijk is,
maar misschien dat je een uitvinder aan het denken brengt..
Cryofiel
12 jaar geleden
Het zou best kunnen dat het niet mogelijk is. Het was maar een gedachte. Waarschijnlijk hebben honderden anderen diezelfde gedachte gehad, en hebben zij al lang ontdekt dat dit niet werkt. Als dat zo is, zou ik wel graag de reden weten waarom dit onmogelijk is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Ik kies bewust voor een leesbril hou niet van contactlenzen en als ik opkijk van het lezen hangt mijn bril aan het koordje en zie ik alles goed en helder. Deze handeling is vaak nodig ook tijdens het werk omdat mensen met je praten en je ze wilt aankijken en zien dan zou je dus steeds je bril moeten opzetten omdat je lenzen je dan vaag laten zien. Dus hoe je het ook bekijkt het is maar wat je makkelijk handig en prettig vind.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Een leesbril is goedkoop en makkelijk aan te schaffen, bijna iedere winkel verkoopt ze. Je kunt ze in meerdere moderne designs kopen voor een schappelijke prijs. Terwijl de min bril bij de opticien moet worden gekocht voor een veel hogere prijs. Ook zijn lenzen duurder in gebruik dan regelmatig een nieuwe leesbril.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, je hebt er helemaal geen opticien bij nodig en voor een paar euro ben je vaak al klaar. Men denkt dan niet verder over wat handig zou zijn en wat niet, ze zijn ook al gewend aan die contactlenzen tot ze de leesbril nodig hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Pelle. Iets erbij kopen doe je sneller, dan iets vervangen.
Het maakt geen verschil, of je nu bijna de hele dag een leesbril op hebt, of een gewone bril! Ik snap de intentie wel maar het is belangrijk dat je kunt lezen, vooral in je werk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zie mijn reactie onder de vraag. Het idee is dat deze mensen nu 100% van de dag lenzen dragen, en daarnaast 90% van de dag een leesbril ophebben. Ik vraag me af waarom ze niet voor een oplossing kiezen waarbij ze nog steeds 100% van de dag lenzen dragen, maar daarnaast slechts 10% van de dag een vertebril ophebben.
ronron1212
12 jaar geleden
cryofiel dat is maar de vraag of dat maar 10% is en hoevaak moeten ze dan wisselen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu zie ik ze regelmatig de leesbril op- en afzetten. De leesbril is urenlang in gebruik. Andersom zou toch handiger zijn? Als dat tenminste mogelijk is.
Dit is heel normaal. De eerste maal dat ik een bril kreeg als kind, herinner ik me de fenomenale verwondering dat ik terug elk blaadje in de bomen zag en was ik dolgelukkig. Je kunt dit soort mensen soms ook herkennen aan het 'toeknijpen' van de ogen om in de verte beter te zien.

Ik heb hier ook een topic gezet, dat ik het heel erg moeilijk had met het 'oud worden' dat ik plots m'n bril moest afzetten om beter te lezen en nu draag ik (dankzij het goede advies van andere goeievraag.nl-antwoorders) een variofocus bril die onderaan minder sterk is dan bovenaan zodat ik met één bril beide werelden heb.

Contactlenzen zijn altijd iets minder sterk dan brilglazen overigens omdat ze direct corrigeren op je oogbol om even scherp te zien. Zelfs als je zoals ik (boekhouder/informaticus/jurist/schrijver) veel aan de computer zit, wil je vooral tijdens het rijden en rondlopen nog altijd zien hoe mooi je vrouw is (en ook andere vrouwen misschien, maar die moet je dan volgens mijn moeder natuurlijk 'minder goed' bekijken) of de natuur onderweg. Een bril opzetten is dus altijd logischer omdat het een bewuste tijdelijke correctie is voor lees- en computerwerk.

Ik draag soms nog mijn oudere, minder straffe bril en ga ook nog altijd zwemmen en salto's in het zwembad doen zonder bril, maar dat blijft een minderheid en uiteindelijk meestal minder logische werkwijze.

Velen staan hierbij niet stil, omdat het evolueert in die volgorde en de mens altijd geneigd is om 'het laatste' te corrigeren.

Maar je opmerking/vraag is daarom eigenlijk wel heel pertinent, dus proficiat om ons te doen stilstaan bij een van de zaken die eigenlijk té vanzelfsprekend worden gevonden.

Dank u dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing