Hoe snel neemt bloed ijzer op uit voeding?

Ik ben bloeddonor en voor het bloed geven moet mijn ijzergehalte (Hb) hoog genoeg zijn. Aangezien ik altijd op het randje zit, probeer ik op mijn voeding te letten. Maar hoe lang duurt het eigenlijk voordat het ijzer in je voeding ook daadwerkelijk in je bloed is opgenomen (en dus meetbaar is)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
je eet verder wel gezond en genoeg?

Antwoorden (2)

Ik heb veel over het absorptie van mineralen naar bloed gelezen en de meeste sites citeren dat het absorptie van een mineraal verschilt per persoon, als iemand te weinig van een mineraal heeft dan komt dat sneller in het bloed dan als iemand gemiddeld genoeg heeft. De maag doet er ongeveer 3 tot 5 uur over om alle mineralen te verwerken, daarna worden ze naar de dunne darm verstuurd en van daar worden ze naar het bloed gestuurd dat duurt niet langer dan 30 minuten. Denk er wel goed bij dat de maag voor ALLE mineralen 3 tot 5 uur bezig is om het te verwerken dus alle mineralen worden niet in 1 keer naar de dunne darm verstuurd maar een beetje bij een beetje. Antwoord op je vraag: Om al het ijzer in je bloed te kunnen krijgen kost dat ongeveer 3 tot 5 uur. En dat verschilt per individu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hb staat voor concentratie Hemoglobine in bloed, hét eiwit verantwoordelijk voor de transport van zuurstof en koolstofdioxide. Rode bloedcellen zijn hiermee volgeladen. Één hemaglobinemolecuul bevat 4 subketens en een Fe ion (ijzer) in het midden.

Hoe lang duurt het voordat het opgenomen ijzer gebruikt wordt in de aanmaak van hemaglobine in rode bloedcellen?

Paar punten op een rijtje:
-Uitgerijpte rode bloedcellen zullen geen hemaglobine meer aanmaken maar slechts door de bloedbaan circuleren tot afbraak (circa 4 maanden)
-Tijdens de vorming van nieuwe rode bloedcellen zal het opgenomen ijzer gebruikt worden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Erytropoëse)

Het zal dus een geleidelijk proces zijn waarbij rode bloedcellen in het bloed vervangen worden. Het aantal rodebloedcellen en de hoeveelheid Hemaglobine hierin bepaald je Hb (met name).

Vlees en spinazie doen het altijd goed. Staal kauwen helpt daarentegen niet ;P.