Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heb ik anorexia?

Ik ben een meisje van 15 jaar, over ongeveer 2 weekjes 16, maar ik zit met een probleem. Ik weet niet of ik anorexia of een andere eetstoornis heb. Ik heb mezelf altijd al dik gevonden en voel me veel minder als alle anderen meisjes om me heen. Ik eet 's morgens een boterham zonder de korstjes, die geef ik aan de hond en 's avonds avond eten omdat ik anders bang ben dat mn ouders erachter komen. Ik stop af en toe een vinger in mn keel, let altijd op de caloriën en probeer af en toe wat fruit te eten omdat fruit goed is, bij vrienden eet ik geen snacks en alle dingen die niet goed zijn. Als ik iets (in mijn ogen) verkeerds heb gegeten moet het er weer zo snel mogelijk uit. Soms maken mensen in mn omgeving wel eens grapjes met 'dikke' en die dingen, ookal weet ik diep van binnen dat het niet gemeend is ben ik danin een keer heel down en krijg ik nog meer motivatie om niet te eten. Als ik niet eet voel ik me sterk. Ook huil ik bijna iedere avond omdat ik totaal niet blij met mezelf ben en het gevoel heb dat als ik dunner ben ik wel tevreden met mezelf ben. Ik durf het niemand te vertellen omdat ik bang ben dat ze het door vertellen of me heel raar gaan vinden en dom gaan doen, ook ben ik bang dat ze me niet geloven..

Mijn vraag is of ik anorexia heb en wat ik moet doen want ik wil echt niet in een kliniek belanden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga AUB naar een dokter, hier een beetje vragen helpt jou niet. Ga naar een dokter, ij verteld niks aan je ouders (geheimhoudingsplicht), ook kan hij je helpen aan de juiste hulp die je nodig hebt.
Cryofiel
12 jaar geleden
En hulp heb je nodig, dat is wel duidelijk. En eigenlijk weet je dat zelf ook dondersgoed. Je durft het alleen nog niet tegen jezelf te zeggen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Lieve schat, zoek hulp, je hebt een probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er verkeerd aan om alleen sochtends te eten en Savonds.. Dat doe ik ook..
Cryofiel
12 jaar geleden
Het gaat niet om het alleen 's ochtends en 's avonds eten. Dat is slechts bijzaak. Het gaat om het echte probleem dat vraagstelster heeft. Dat is een levensgroot probleem. De eetmomenten hebben daar slechts heel zijdelings mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet ook vaak maar 2 maaltijden op een dag. Maar dat heeft andere redenen dan een eetstoornis. Het verhaal van Anouk is behoorlijk serieus.
Anouk, neem heel snel iemand in vertrouwen! De huisarts vertelt niets door en zal je ook niet uitlachen. Je wilt niet in een kliniek belanden,zorg dan dat je nu hulp krijgt. De dokter kan je doorverwijzen naar bijv. een dietetist die jou kan helpen gezonde eetpatronen aan te leren, oc naar een
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of naar een psycholoog, zodat je aan je zelfbeeld kan werken. Maar als je niet in een kliniek wilt belanden moet e snel hulp zoeken!
En probeer je ouders toch ook in vertrouwen te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peerbam: dat is verkeerd omdat de hoeveelheden nooit voldoende zijn om gezond te kunnen leven, één boterham zonder korstjes brengt je de dag niet door hoor. Verder: eten uitspugen vind jij ook gezond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.sabn.nl/zelftesten/anorexia.htm Niemand hier kan je vertellen of je anorexia hebt,je kan een tijdelijk verstoord eetpatroon en gedrag hebben omdat je onzeker bent over je lijf en wil afvallen maar dat is niet meteen anorexia.
Het kan wel,maar dat is een diagnose die gesteld moet worden.
En een kliniek is echt vreselijk ja,maar wel nodig als je anorexia hebt,ik
vond het vreselijk maar het was nodig en ik ben er wel vooruit gegaan.
Maar het is wel goed dat je jezelf afvraagt of je een probleem hebt,ik wilde eerst echt niet geholpen worden en ik ben toen gedwongen opgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat meer jouw probleem is is dat je de uitspraken van anderen aantrekt. Leg ze naast je neer want wie zijn die mensen nou helemaal. zo belangrijk zijn zij nu ook weer niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vertel het eerlijk tegen je moeder , die zal je echt wel helpen .en die zeggen dat je dik bent zijn geen vrienden !

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

eerlijk gezegd denk ik niet dat je anorexia hebt althans nog niet. anorexia kan veel ernstigere vormen aannemen. symptomen zijn vooral heel veel sporten en niet kunnen slapen maar toch moe zijn. je stopt vaak ook met menstrueren. ik denk dat je jezelf een beetje hebt aangepraat dat je een eetstoornis hebt. want je zegt vooral dat je niet blij bent met je jezelf, maar je eet nog wel wat fruit wat je vervolgens wel binnenhoud en je zegt ook dat je altijd wel iets eet als ontbijt. als je echt af wil vallen volg gewoon een streng dieet, maar ga niet je vinger in je keel steken. hier schiet je echt niets mee op. bovendien wordt je er gewoon heel lelijk dun van. mensen zien liever een vrolijk iets dikker meisje dan een meisje dat eruit zien als een zak botten en heel weinig energie is. praat erover met je vriendinnen en ga niet zitten met je onzekerheid. als jij zelf tevreden bent met jezelf en dit uit naar de rest van de wereld zal je merken dat anderen dat ook zijn en dat is uiteindelijk je doel toch? dus begin bij je zelf! succes! en als je denkt dat het echt mis gaat en mensen beginnen te zeggen dat je misschien wel anorexia hebt wacht niet te lang en ga naar je huisarts voor het te laat is. anorexia kan echt heel ernstig aflopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat je anorexia hebt. Je zou een lichte vorm van anorexia of beginnende anorexia kunnen hebben. Het is belangrijk dat je hier met iemand over praat, ook al vind je dit eng. Kijk wie je vertrouwt in je familie of onder je vriendinnen, of misschien wel je mentor.
Als je dit echt heel eng vind, zou je er ook voor kunnen kiezen om te praten met een vertrouwenspersoon op school. Deze persoon is opgeleid om te praten over dit soort problemen. Je zou ook met een dokter kunnen praten, als je er om vraagt hoeft hij hier niet mee naar je ouders te gaan.
Je moet proberen jezelf meer te gaan accepteren. Onzeker zijn komt veel voor in de puberteit, maar als je bijna iedere avond huilt omdat je zo onzeker bent, is dit niet meer gezond. Het is daarom belangrijk dat als het niet lukt om jezelf meer te accepteren, dat je hulp krijgt van andere mensen.
Wat misschien kan helpen is een kijkje op de site te nemen www.proud2bme.nl. Hierop staat veel informatie over anorexia maar ook veel verhalen en blogs over hoe je jezelf kan accepteren.
Heel veel succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing