Wat gebeurt er tussen je oren op het moment je bijna in slaap valt en je schrikt van een diepe 'val'?

...Of je hebt het gevoel ergens tegenaan te lopen...

Toegevoegd na 31 seconden:
trefwoord dromen is niet goed. Dit moet zijn 'in slaap vallen'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Tijdens de periode van indoezelen (aangeduid als ‘slaapstadium 1’) worden we ons geleidelijk minder bewust van de omgeving en kunnen onze gedachten soms meer en meer op dromen gaan lijken (‘hypnagoge hallucinaties’). Ook lopen we de kans kortdurende, onwillekeurige spiertrekkingen in benen of armen te maken (‘hypnic jerks’), die soms hevig kunnen zijn. Ook onze geheugenfunctie verandert, zodat we ons de gebeurtenissen die direct aan het inslapen voorafgingen niet meer goed kunnen herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit gebeurt soms als je erg gespannen bent.
je lichaam wil ontspannen, maar op het moment dat dat gebeurt, schrikt je geest ervan.
je reageert dan door alles weer aan te spannen, en dat geeft soms een vreemd gevoel van vallen of ergens tegenaan te lopen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dank loenie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rieneke, ik heb dat ook wel eens. Dan schrik je wakker, of alert. Maar inderdaad als ik 'denk' dan ik ergens tegenaan bots.
Weet jij dan wat de spirituele betekenis is? Heeft het misschien met meerdere dimensies te maken, of ga ik nu te ver?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, voor mij ga je nooit te ver hahaha.
Ik heb da bijna elke nacht als ik ga slapen, beelden geluiden gevoelens, de hele reutemeteut.
Het is alleen net zo moeilijk te ontcijferen of nog wel moeilijker dan dromen.
De logischte verklaring ervan zou zijn, dat je in het dagelijkse leven ergens tegenaan loopt, wat je moet aanpakken.
Maar dat is een puzzel die je alleen zelf kan oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom hierop, omdat ik een keer een ervaring heb gehad. Ik reed op vakantie in een auto aan het stuur in Schotland. Ik was op dat moment erg verbonden en was in die periode ook op een spirituele piek. Tijdens het rijden kwam ik langs een bruggetje. Op het moment dat ik daar voorbij ging 'zag' ik een ongeluk gebeuren. Niet in onze wereld, maar het leek alsof ik een parallelle gebeurtenis zag van een andere dimensie. Het hele tafereel, inclusief hulpverleners en slachtoffers.
Dit kwam op een soortgelijke manier bij me als dat je schrikt omdat je denkt dat je op een muur afrijd en daar tegenaan rijdt. Gisteren heb ik 'toevallig' een stukje gelezen wat dit voor mij bevestigd:
"verschillende expressies van dezelfde ziel op deze planeet in verschillende tijdlijnen."
http://www.lichtwerker.com/bakens/2006/oktober.htm
kopje 'De twaalf jij's'
Rieneke1
14 jaar geleden
sorry gdanonym, ik heb niets met spiritualiteit, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
misschien iemand anders?
Vallen

Het vallen dat we ervaren op het moment dat we in slaap vallen heeft niets te betekenen, alleen dan dat we oververmoeid zijn. Een dergelijke val ervaring is slechts een biologisch verschijnsel. Het vallen dat we in de droom zelf doen staat vaak symbool voor de werkelijke val in het leven. Vaak zijn we bang om in het waakbestaan ten val te komen. Vallen heeft verder te maken met contactstoornissen en innerlijke remmingen. Wie zich in de droom opzettelijk laat vallen heeft in het waakbestaan moeite zichzelf aan te passen en laat zichzelf daarom in de droom juist gaan. Dat zou zeker zo kunnen zijn als we in het waakbestaan te hoog gegrepen hebben. Volgens Freud was de valdroom alleen maar seksueel te interpreteren. Moderne onderzoekers zijn het hier absoluut niet mee eens. Vaak komen vliegen en vallen samen in de droom voor.

dit betekent vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk stop je dan even met ademen (apneu) het lichaam geeft dan een schrikreactie waardoor je weer gaat ademen