Waarom krijg ik geen blauwe plekken meer?

Vroeger kreeg ik wel blauwe plekken nadat ik me stootte e.d.. Tegenwoordig krijg ik nooit geen blauwe plekken meer, soms wel een bloeduitstorting eerder rood/gelig) als ik me hard stootte.... Wat is hier de oorzaak van? Is de samenstelling van mijn bloed (of huid) misschien veranderd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Antwoorden (1)

In de meeste gevallen is een bloeduitstorting gelijk aan een blauwe plek.

De stollingscascade, wat het mechanisme is in je lichaam wat ervoor zorgt dat je bloed stolt en weer oplost, is in nauwe samenhang met meerdere stollingsfactoren. Dat zijn bepaalde eiwitten in het bloed die het bloed doen stollen, dan wel laten oplossen.

De veronderstelling dat jij nu geen blauwe plekken meer krijgt, kan zijn dat je sterkere/meer stollingsfactoren hebt [gekregen]. Jouw bloed zou mogelijk sneller kunnen stollen dan normaal, waardoor een (grote) bloeduitstorting uitblijft.

Komen er mensen bij jou in de familie voor met bepaalde stollingsafwijkingen? Bijvoorbeeld factor V Leiden? Mensen die op jonge leeftijd een veneuze trombose (=verstopping bloedvat door een bloedprop) hebben gehad?
Als je je echt zorgen maakt, raad ik je aan je huisarts te bezoeken. Hij/zij kan bepalen aan de hand van je verhaal om een onderzoek in te stellen die bepaalde stollingsfactoren in het bloed kan bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo 'inspector' Mahric ;-) + voor jouw antwoord en toch nog een vraagje, of 2 ;-) Zou het ook kunnen dat de aders van de vraagsteller meer verwijd zijn en/of meer gezuiverd zijn tegenover vroeger waardoor het bloed zo makkelijk kan stromen dat mogelijke stollingen direct mee afgevoerd worden? Zou het ook kunnen dat de vraagsteller minder stress hormonen aanmaakt waardoor het natuurlijk ordescheppend vermogen automatisch optimaler functioneert? Dit zijn vragen die spontaan bij me opkwamen na het lezen van jouw antwoord. Liefs en fijne dag nog!