Waarom vertoon ik als introvert extravert gedrag?

Extravert gedrag bij een introvert?

Zou iemand mij dit uit kunnen leggen? Ik voel mijzelf erg introvert en ik ben heel erg antisociaal (ik praat niet veel met mensen die ik niet ken). Omdat ik zo antisociaal ben (niet asosociaal) heb ik veel moeite om vrienden etc. te krijgen. Ik krijg eigenlijk alleen contact met onbekenden als zij vaker dan 1 keer tegen mij praten.

Naast dit heb ik ook nog een ander probleem dat mij heel erg dwars zit. Als ik met mijn vrienden aan het praten/chillen ben vertoon ik vaak extreem extraverte trekjes. Het voelt niet goed en ik vind het niet leuk, maar het gaat automatisch. Als ik extravert gedrag ga vertonen hoor ik mijn hersenen als het waren tegen elkaar vechten omdat het extraverte gedrag totaal niet bij me past. Het lijkt alsof ik bang ben om ’‘erbuiten’‘ te liggen als ik niet extravert gedrag vertoon. Ik heb namelijk totaal geen last van extravert gedrag als ik bij volwassenen zit.

Ik weet niet of er iemand is die dit herkent of zelf heeft gehad, maar het zit mij behoorlijk dwars.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dit is de derde keer dat ik precies dezelfde vraag van jou lees. Je gaat het antwoord hier niet vinden. Dat kan alleen een psycholoog aan jou duidelijke maken!

Het beste antwoord

In de Jungiaanse psychoanalyse is dit terug te vinden.
Jung stelt o.a. dat de mens bewust hetzij onbewust op zoek is naar harmonie en balans.
Wanneer het leven overleven wordt compenseert de mens , of misschien ook jij, de introversie met extroversie, of andersom natuurijk.

Een voorbeeld: Thuis en op mijn werk was ik introvert, als dirigent extravert. In deze functie compenseerde ik innerlijke onzekerheid door vertoon van uiterlijke zekerheid (volgens Jung compenseert het tekort zichzelf).
Ik heb het beroep als dirigent mede kunnen uitoefenen doordat de mijn persona [ http://nl.wikipedia.org/wiki/Persona_(Jung) ] tegengesteld is aan introversie. Het voelde als twee verschillende personen verenigd in een lijf, elkaar in balans houdend. De ene voelde zich leerling, de ander presenteerde zich als leraar.

Ik hoop dat je hier verder mee komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel! Ik weet nu dat het niet heel raar is en ik hoop dat ik door dit antwoord mijn situatie beter kan begrijpen.