Hoe verlaag je je creatine ?

Ik krijg altijd te horen in het ziekenhuis dat men creatine te hoog is hoe verlaag je het?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Vertelden ze dat daar niet?

Antwoorden (1)

Kreatinine is een afvalstof die ontstaat bij de afbraak van kreatine in de spieren. Kreatine speelt een rol bij de productie van energie die nodig is voor de werking van spieren. Het afbraakproduct kreatinine wordt uit het lichaam verwijderd via urine. Hiervoor moet kreatinine uit het bloed worden gehaald door de nieren. De bloedspiegels van kreatinine zijn daardoor een goede maat voor de nierfunctie. De hoeveelheid kreatinine die het lichaam produceert is afhankelijk van de lichaamslengte en de spiermassa. Mannen hebben daardoor veelal een hogere kreatinineconcentratie in het bloed dan vrouwen en kinderen.

Als de nieren goed functioneren varieert de hoeveel kreatinine bij mannen tussen de 60 en 110 µmol/l en bij vrouwen tussen de 50 en 100 µmol/l.
Verhoogd:

Een verlaagde waarde is meestal geen reden voor ongerustheid. Alle situaties waarbij de spiermassa afneemt (zoals bedlegerigheid, amputatie van een arm of been, ouderdom) gaan gepaard met een verlaging van de hoeveelheid kreatinine in het bloed. Een lichte verlaging van de hoeveelheid kreatinine in het bloed kan optreden tijdens de zwangerschap.
Het heeft dus weinig zin om dit te willen verlagen want daar kun je weinig zelf aan doen. Als je je er toch ongerust over maakt: overleg dit met je huisarts maar waarschijnlijk hoort die lage waarde gewoon bij jou.