klopt het dat het niet gezond is om staand te plassen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-| waar haal je deze wijsheid vandaan?
Cryofiel
14 jaar geleden
Uit een eerdere vraag, waar precies dezelfde onzin werd beweerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee helmaal niet ik heb van iemand gehoord die dat zei en wou weten of het klopt.XD
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, dan zou het een nieuwe rage kunnen zijn. In het alternatieve circuit duiken continu wilde beweringen op, zomaar plotseling vanuit het niets. Die circuleren dan een hele tijd onder mensen die bovengemiddeld goedgelovig zijn. Het kost een heleboel moeite om die onzin uit te roeien, want het blijft maar rondzingen. Meestal kost dat meerdere jaren. Daarna is het onzinverhaal weg, niet meer populair. Tegen die tijd duikt dan het volgende verhaal op en begint alles van voren af aan. En een jaar of twintig, soms dertig, later, duikt een oude variant weer op. Want dan is intussen iedereen al lang vergeten dat dat verhaal onzin was. Zo begint de cyclus opnieuw. Best kans dus dat ook dit verhaal een herhaling is van iets dat rond 1975 over de wereld ging. Maar ja, toen was er nog geen Internet, dus daar kun je niets over vinden.

Het beste antwoord

Plassen is vooral een kwestie van ontspannen. Zittend plassen en de voeten goed laten steunen vormen hiervoor het recept, ook voor jongens! Staand plassen geeft namelijk aanleiding tot ‘drukken’. De urine naar buiten persen is niet bevorderlijk om de blaas optimaal te legen. Integendeel, een beetje te veel druk op de ketel en de hele boel zit toe. Wie staand plast, verspreidt ook microdruppels urine van zijn buik tot zijn knieën, wat niet echt hygiënisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je ook ontspannen om staand te kunnen plassen. Als je drukt komt er niets. De kringspier om de urinebuis moet zich ontspannen.

Andere antwoorden (8)

Dieren zitten ook niet wanneer ze moeten plassen. De natuur heeft nooit bepaald dat mensen moeten zitten wanneer ze hun behoefte doen. Niks van waar dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet zo`n goed argument we zijn toch geen dieren. En dieren hebben een andere lichaam dan wij mensen is hetzelfde als je zegt waarom dragen dieren geen kleding ofzo. ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
voor mij vallen mensen gewoon onder de zoogdieren hoor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tjaah als je het zo bekijkt. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de vraag is weer wel gesteld onder Persoon & Gezondheid. Niet-menselijke dieren worden zelden een persoon genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar de evolutietheorie enzo, waren wij vroeger apen. En ik denk niet dat apen gaan zitten wanneer ze hun behoefte doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dieren zitten ook niet aan een tafel te eten, of met een hengel te vissen en ze gaan ook niet met een trapleer de boom in.. kom op nou zeg :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle vrouwen die er een hekel aan hebben dat hun vent staand plast wil ik het volgende aanraden: geef je man levensreddend advies, overtuig hem ervan dat hij op de bril moet gaan zitten, want staand plassen is levensgevaarlijk. Staand plassen is als Russische roulette, op een dag is het je beurt en dan ga je onderuit.

Mictie Syncope
Flauwvallen terwijl je plast, oftewel mictie syncope is verantwoordelijk voor 2,5 tot 8,4 procent van al het flauwvallen bij volwassenen. Terwijl je kracht zet om te plassen, wordt de nervus vagus geprikkeld, waardoor je hart langzamer gaat kloppen. Je bloeddruk zakt en vervolgens tref je jezelf aan op de vloer van het toilet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me me nogal overdreven. Levensgevaarlijk? Russisch roulette? En voor zulke uitspraken gebruiken je de een blogger op het Vivaforum als bron???
Cryofiel
14 jaar geleden
*Kracht zetten* om te plassen? Dat geldt vast alleen voor mannen, en dan wel voor oudere mannen, die prostaatproblemen hebben. Ik hoef nooit kracht te zetten bij het plassen. Het komt er vanzelf uit. Of zou dat komen doordat ik altijd zittend plas? Staand geeft zo'n rommel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het klopt wel een +
Ik doe niet anders, en ik voel me uitstekend!
14 jaar geleden
Nee dat klopt!
Wanneer ik thuis staand plas en over de bril mors dan wordt ik door mijn vrouw in elkaar geslagen. Dus das zeker niet gezond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahahaha :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hhahahah dus dat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahhahaa ja precies en altijd staat die bril weer omhoog grrrrrrrrrrrrrr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, hoe komt ze hier achter dan? krijg je wel eens inspectie tijdens het plassen of ruim je het gewoon niet op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze staat te gluren........:) Ze is levensgevaarlijk.
Misschien moet ik daar maar eens een vraag over stellen.......... Hoe kan ik mij weren tegen een agressieve vrouw :):):)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahaaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het carnavalsnummer te zingen dat je een zachte ggggeee hebt en een harde L ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahahah das een goeie!
Lijkt me juist omgekeerd.

Doordat wij op de pot zitten hebben we dezelfde houding als dat we op een stoel zitten. Dus al zittend op de stoel heeft het lichaam de neiging om te willen...

De poephouding in China (door de hurken) is daarintegen veel beter dan onze houding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een fabeltje dat staand plassen slecht zou zijn.
Als het slecht zou zijn, dan is zittend plassen net zo slecht. In oosterse landen gaan ze hurken, dan heb je je bekken het meeste open zodat je alles veel beter eruit kunt plassen.

Maar de dames willen graag dat de heren zittend plassen, scheelt een hoop gespetter naast de pot. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niets van waar. Vrouwen hebben dit fabeltje in het leven geroepen zodat mannen voortaan zittend gaan plassen!