Is er een manier om af te komen van overdreven schrikkerigheid?

Ik ben overgevoelig voor geluid en aanrakingen, in die zin dat ik er enorm snel van schrik. Ik heb dit al heel mijn leven, maar vraag me nu wel eens af of je er ook vanaf kunt komen.

Ik schrik dus heel snel van geluiden, van elk knalletje spring ik op, terwijl ik andere mensen dan niet eens zie reageren.
Met aanrakingen heb ik dit ook, als iemand mij onverwachts in mijn zij prikt, schrik ik erg. Ik kan ook niet tegen bepaalde prikjes.
Laatst onderging ik een Baunscheidt behandeling. Een Baunscheidt-apparaat is een rond apparaatje waaraan piepkleine naaldjes zijn bevestigd.
Met dat apparaat krijg je vervolgens tientallen huidprikjes van 1 à 2 mm diep. Ik sprong echt tegen het plafond van de schrik (niet van de pijn, want pijn doet het niet), terwijl mijn klasgenoten het allemaal prima konden hebben. Met bloed afnemen heb ik dan weer geen problemen, die naald gaat er langzaam in en daar schrik ik niet van.

Kortom; er gaat gewoon heel snel een enorme schrikreactie door mijn lichaam, best vervelend.

Is er een manier om minder snel te schrikken en hoe?
Verder zit ik prima in mijn vel, het is niet zo dat ik overspannen of wat dan ook ben, ik heb dit altijd al gehad.
Ik mijd ook geen situaties of zo, het is alleen best wel irritant.

En nog een laatste vraagje, een verdovingsprik bij de tandarts, wat is dat voor prik? Is dat ook zo'n venijnig prikje of gaat dat langzaam, net als bij bloed prikken? Ik ben niet bang voor de pijn, wel voor de schrik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Amadea
10 jaar geleden
De verdovingsprik bij de tandarts is zo'n venijnige prik. Die heb ik een keer ongevraagd gekregen. Wil ik nooit meer, zo beroerd als ik daarvan werd. De tijdelijke pijn van de behandeling is beter te verdragen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb meerdere keren een verdoving gehad en het viel mij reuze mee! Als je m in je verhemelte krijgt is t wel gevoelig maar verder niet. En als t wel zeer doet dan duurt het maar een paar seconden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die verdoving kan inderdaad best venijnig zijn, maar de tandarts (de mijne althans wel) zet de spuit er wel rustig in, niet in een snelle beweging. Dus dan zal de schrik hopelijk best meevallen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ik heb zelfs 3 verdovingsprikken gehad,1 in me tong,1 in me verhemelte en 1 in me wang,bij de kaakchirurg,toen er verstandskiezen uitmoesten,was pijnlijk ja,maar wel zo voorbij.
Ik vond het best meevallen,ik zag er erg tegen op,mijn moeder zat vlak naast me maar zo erg was het eigenlijk niet.
Maar zo'n schrikreactie herken ik wel,dat gaat bij ook automatisch kan je weinig aan doen.
Sommige mensen hebber er gwn minder last van.

Antwoorden (1)

Bespreek dit probleem eens met je huisarts, mogelijk heeft dit een onderliggende oorzaak en kan het met behulp van een psycholoog opgelost worden, bijvoorbeeld door een bepaalde vorm van therapie. Je huisarts weet welke hulp hij/zij moet inschakelen om je hier vanaf te helpen, of het probleem in ieder geval te verminderen. De verdoving bij de tandarts gaat vrij snel, maar de tandarts waarschuwt meestal wel als de prik gaat komen, zeker als je daarom vraagt.