Hoort depressie altijd in het rouwproces? Ik bedoel in de fasen van rouw.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (8)

Ja, is fase 4 van het rouwproces volgens Kübler-Ross:

1. ontkenning
2. protest/boosheid
3. onderhandelen/vechten
4. depressie
5. aanvaarding

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rouwverwerking voor een uitwerking van elke fase.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, hoe het rouwproces verloopt is per persoon heel verschillend. Waar de ene persoon na een paar maanden al het proces redelijk heeft doorlopen duurt het bij anderen jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh? Ik heb geleerd (college) dat er maar 4 basis-fasen zijn:
- ontkenning
- boosheid
- verdriet
- acceptatie
Interessant, zal eens zien of ik betrouwbaardere specialisten sites (geen wiki dus) kan vinden en me erin verdiepen. Dank. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De genoemde fasen doorloop je vaak ook niet keurig na elkaar.
Ze gaan vaak door elkaar heen, of tegelijk. Van 4 kan je bijvoorbeeld ook weer naar 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je het verkeerd geleerd, onderhandelen hoort er ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Platje, zoals ik al zei, ik zal me erin verdiepen, hoe ik het geleerd heb is alweer 22 jaar geleden, dus zal het in de tussentijd uiteraard best veranderd kunnen zijn (ik gebruik dit niet in werkverband). En trouwens, 'verkeerd' geleerd is nogal kortzichtig, het zou op zijn hoogst onvolledig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, er is zelfs discussie of Kubler-Ross nog wel volledig is. Dus het zou heel goed kunnen dat het 22 jaar gelden iets anders was en "onderhandelen" er later aan toegevoegd is. Dit soort dingen zijn altijd aan veranderingen onderhevig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was niet aanvallend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ok platje, ben echt niet boos hoor. :)
friezin: yep, psychologie is een nogal eh... dynamische wetenschap en te allen tijde open voor discussie. Wel heel interessant.
Er zijn veel verschillende theorieen.

Depressie hoort niet standaard bij rouw. maar veel mensen krijgen wel een depressie.
Het kan ook zijn dat je bepaalde fasen overslaat. Iedereen is weer anders.

Het belangrijkste is vooral dat het je niet te lang en te veel belemmert in je dagelijkse leven.
Als je het na een jaar nog steeds ervaart alsof het net gebeurt is (en je dus nog steeds constant hele heftige emoties bij hebt) dan noemen ze dit complexe rouw.
Dan wordt het tijd om hulp te zoeken omdat je er zelf in vast loopt.

Let niet al teveel op 'hoe het moet' maar meer op je gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twee jaar geleden verloor ik mijn dochter,er volgde een lange rouw maar daarin heb ik toch niet het gevoel gehad van depressief te zijn
fremar
13 jaar geleden
Al die mooie theorien zeggen mijn niets. Ieder persoon heeft een andere verwerking in het rouwproces. Daarnaast ligt het er ook nog aan wie verlies je een kind je partner je ouders enz.
Het rouw proces is een proces waar je je zelf door heen moet begeleiden. Als dat je niet lukt en je blijft te lang hangen in dat proces zodat het je leven ernstig gaat beinvloeden moet je hulp inschakelen
13 jaar geleden
Nee wat mij betreft niet. Er kan een plotseling overlijden zijn op jonge leeftijd die heel veel onbegrip, vragen en boosheid teweeg kan brengen. Daar kan heel goed een depressie uit voortkomen.

Anders is het wanneer iemand al een oudere leeftijd bereikt heeft, een lang/pijnlijk ziekbed heeft gehad, en zelf ook wel graag zou willen dat het over en voorbij is. In dat geval kunnen de nabestaanden ook zelf meer rust en vrede vinden in het feit dat deze persoon er niet meer is.

Dus depressie hoort niet altijd per definitie in het rouwproces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een depressie hoeft er niet bij te horen, want dat is een psychische stoornis (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie).
Het woord depressie wordt momenteel heel makkelijk gebruikt voor je depressief / neerslachtig voelen. Dat kan natuurlijk wel tijdens een rouwproces. Dat hoort erbij, daar moet je doorheen.
Als je echt in een depressie geraakt of het wordt chronisch, dan lijkt het me verstandig hulp te gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rouwproces is altijd heftig omdat er iets of iemand dierbaars is verloren. Daarin zitten gevoelens van boosheid, ontkenning en alle fases zoals Kübler-Ross ze beschrijft. Het is een onaangenaam gevoel in een periode waarin erg veel met je gebeurt. Je kunt het depressie noemen en het kan dat jij het bovenstaande daaronder verstaat. Geef die gevoelens de ruimte. Het mag er zijn en het moet ook slijten. Dat tempo bepaal je zelf en het moet wel voelbaar zijn dat het minder wordt door de tijd heen. Als dat niet lukt, vraag dan om wat extra schouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Depressie is een psychische stoornis. Het kan o.a. worden opgeroepen door ernstige, bedreigende situaties. Ook situaties van bijzondere rouw kunnen depressie oproepen.
We weten inmiddels wat depressie is, waardoor het wordt opgeroepen is nog niet (helemaal) bekend. De aanleg voor depressie is vaker aanwezig dan depressie zelf aanwezig is.
Om depressie te krijgen moet de aanleg aanwezig zijn maar moet ook een trigger aanwezig zijn. Rouw kan een trigger voor depressie zijn.