Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan er aan de hand zijn als het lichaam de temperatuur niet goed reguleert?

Ik heb laatst een neurofysiologisch temperatuurdrempel onderzoek gehad en daarbij bleek ik ongevoelig te zijn voor kou (vriespunt), maar overgevoelig voor warmte. Daarnaast bleef de plek op mijn ledematen die opgewarmd of afgekoeld werd nog zeker een half uur na "branden". Ook heb ik vaak de indruk dat mijn voeten warm aanvoelen, terwijl als je ze aanraakt het ijsklompen zijn. Wat kan dit alles betekenen en is er iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Onze temperatuur wordt vooral geregeld in de hypothalamus. Die stuurt o.a. hormonale reacties, reacties van de huid (kippenvel, zweten), spieren (rillen, klappertanden), het hart-vaatstelsel (snelheid waarmee het hart pompt, samentrekken of verwijden van vaten) en allerlei chemische processen aan.

Slechte temperatuurregulatie kan dus allerlei oorzaken hebben, want in al die systemen kunnen dingen misgaan. De oorzaak kan dus hormonaal zijn (schildklieraandoeningen zijn bekend) maar ook auto-immuun, neurologisch of vasculair. En dan heb ik het nog niet gehad over meer externe oorzaken, zoals infectieziektes, extreme omgevingstemperaturen etc.

Wat jij beschrijft heeft echter meer te maken met de werking van je zenuwen (specifiek de dunne vezels van de zenuw) in hoe zij temperatuur registeren. Dat heeft op zich niets te maken met de *regulering* van je lichaamstemperatuur, maar ik weet natuurlijk niet of daar wellicht óók sprake van is.

Het onderzoek wat je beschrijft zegt iets over de dunne vezels van de zenuwen. Als die niet goed werken, raakt het gevoel verstoord. Je kunt dan gewone aanraking gaan voelen als pijnlijk, last hebben van tintelingen of steken, het gevoel hebben dat iemand in een arm of been knijpt of prikt terwijl dit niet het geval is en een verstoord gevoel van warmte en koude hebben - wat bij jou nu gebleken is.

Als de dunne zenuwvezels op meer plekken in het lichaam zorgen voor zo'n verstoorde waarneming, duidt dat op dunne-vezelneuropathie. Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek is soms nog een huidbiopsie nodig om deze diagnose te bevestigen. Oorzaken zijn heel divers, onder meer diabetes, bepaalde auto-immuunziekten, vitaminetekort (o.a. B12), infectieziekten, alcoholisme, bepaalde erfelijke afwijkingen, HIV of coeliakie. Soms is er geen oorzaak bekend.

Wat eraan te doen is, hangt allereerst af van de oorzaak. Als die niet bekend is of niet geheel behandelbaar, dan kan een behandeling worden ingezet afhankelijk van de klachten die iemand heeft. Medicatie die voor zenuwpijn wordt gebruikt kan effectief zijn, en er is meer symptomatische behandeling mogelijk zoals TENS. Maar ook simpele adviezen kunnen soms effectief zijn: als je weet dat je handen erg pijnlijk worden zodra ze wat kouder worden, kan het bijvoorbeeld al een stuk schelen als je handschoenen draagt. Als iemand veel pijnklachten heeft en er is sprake van dunne-vezelneuropathie, dan is behandeling door een anesthesioloog-pijnbestrijder aan te bevelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gisteren inderdaad gediagnosticeerd met dunnevezelneuropathie :-( Bedankt voor het antwoord!!!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing