Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de pil invloed hebben op je humeur en op hoeveel energie je hebt?

Ik slik de pil al bijna 8 jaar en ben eigenlijk al die tijd al snel moe (veel slaap nodig) en vaak (periodes) lusteloos. De laatste tijd heb ik hier steeds meer en vaker last van. Kan de anticonceptiepil hier van invloed op zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

JA!
Ook als je de pil niet gebruikt en je jezelf heel goed bewust bent van jouw lichaam, merk je dat je tijdens verschillende fases van de natuurlijke cyclus meer of minder energie hebt en een slecht humeur kunt krijgen. De chagrijnige vrouw die ongesteld moet worden is zelfs algemeen bekend.
Door het gebruik van de pil breng je je lichaam in een onnatuurlijke cyclus die te vergelijken is met de situatie in de laatste week voordat je bij een natuurlijke cyclus gaat menstrueren. Daarom hebben sommige vrouwen bij het gebruik van de pil ook last van harde of pijnlijke borsten (dat hoort ook in die laatste week thuis).

Om te weten of jouw energiegebrek en humeur te maken hebben met de pil, zou je bijvoorbeeld 3 maanden een anticonceptiemiddel kunnen gebruiken dat geen hormonen bevat. Wat er dan het beste bij jou en bij jouw seksuele relatie past, kun je beter overleggen met jouw huisarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jaaaaaaaaa, ik weet zeker dat dit kan! Precies hetzelfde gehad, nu een half jaar gestopt en energieniveau is super gestegen én ben happy'er. Jaren tussen half 10 en tien naar bed gegaan, soms zelfs eerder, nu doorgaans minimaal een uur later.
Als ik dit had geweten had ik het jaren eerder gedaan. NB, regelmatig bij de huisarts geweest met vermoeidheidsklachten, maar dít is nooit ook maar als mogelijke oorzaak aangewezen.

ps. Het is een ervaringsantwoord, dus niet een wetenschappelijk onderbouwde!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil heeft zeker uitwerking op je gestel, soms op onverwachte manieren. Deze week bleek nog dat de pil aanstichter is van jaloers gedrag. Toch zou ik oppassen met het verklaren van vermoeidheid uit pil-gebruik. Er kan natuurlijk ook iets anders aan de hand zijn: zeker ook als je zo structureel last hebt van dit probleem. Misschien toch eens de dokter bezoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing