Hoe ziet iemand de wereld na een staaroperatie?

Ik heb de indruk dat iemand die aan beide ogen een staaroperatie heeft ondergaan waarbij de ooglens is vervangen, daarna een ander zicht heeft dan voorheen. Daarbij bedoel ik niet vergeleken met het zicht-met-staar, maar met het oorspronkelijke zicht, nog voordat de staar optrad.

Mijn indruk is dat het bij het "normale rondkijken" nog wel meevalt, maar dat vooral het kijken naar een beeldscherm "anders" wordt na de staaroperatie. Alsof je het beeld alleen nog maar kunt zien wanneer je er recht voorzit, en alsof je nog maar een klein stukje van het beeld kunt zien.

Klopt dit?

Meer algemeen:
Zijn er plaatjes (bewerkte foto's) die mij een indruk geven van hoe/wat iemand ziet nadat zijn ooglenzen zijn vervangen door geïmplanteerde kunstlenzen?

Cryofiel
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn oma heeft zo'n operatie gehad,zal het eens vragen;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vader heeft aan beide ogen een staaroperatie gehad, dit gaat nooit aan beide ogen tegelijk, omdat er na de operatie een kapje over het oog moet worden gedragen, daar zit dus wel een tijdje tussen. Als hij had geweten wat dit met zijn zicht zou doen, had hij er al veel eerder laten doen. Hij beweerd weer het zicht te hebben van een 18 jarige :)

Het beste antwoord

Nee hoor, dat klopt niet. De grootte van je blikveld blijft precies hetzelfde.
Wat wél verandert, is het vermogen om te accomoderen. Accomoderen is het 'instellen' van je ogen op dingen die dichtbij zijn. Normaal staan je ogen gericht op 'oneindig', maar als je bijvoorbeeld de krant wilt lezen, maken kleine spiertjes in je oog je lens boller, waardoor je ook dichtbij goed kunt zien.
Dat vermogen neemt af met de leeftijd. Daarom krijgen mensen eerst 'lange armen' (ze houden de krant steeds verder van zich af), en daarna gaan ze aan de leesbril.
Omdat staar vaak voorkomt bij oudere mensen, is er dus niet veel verschil met wat er met een lens gebeurt die wél doorzichtig blijft: mensen moeten een leesbril of een multifocale bril dragen om dichtbij te kunnen zien.
Maar ik lees dat er tegenwoordig zelfs multifocale kunstlenzen bestaan (bron). Geen idee of dat echt wat is.