Mijn kleine teentje is niet gebroken maar hoogstwaarschijnlijk uit de kom, kan dat na 5 of 6 weken nog goed worden gezet?

Ik dacht dat hij gebroken was en ben niet naar het ziekenhuis gegaan. Daar word alleen maar bevestigd dat dat zo is en ze doen er niets aan, dus heb ik hem zelf gespalkt. Nu, na 5 weken is hij dik en zit er een bommel aan de binnenkant van mijn kleine teentje. Ik denk dus dat hij uit de kom is. Komt dat nog goed?

Toegevoegd na 17 uur:
Bommel, moet zijn: bobbel. Verdikking die rood is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26.5K
Amadea
10 jaar geleden
Een gewricht(je) uit de kom is bijzonder pijnlijk, dus daar was je heus wel mee naar de huisarts gegaan. Hij was dus wel gebroken, en is nu verkeerd aan elkaar gegroeid. Het kan alleen goed komen als hij in het ziekenhuis opnieuw gebroken wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland zijn ze niet zo handig met dingen die uit de kom zijn, ik ken genoeg mensen waarbij het later niet recht is gezet en lelijk is vast gegroeid. Mijn 3 tenen(vanaf mijn kleine teen) waren ooit een paar dagen uit de kom geraakt toen ik op vakantie was in Turkije en toen hebben ze dit op een primitieve manier met een stok onder mijnvoet rechtgezet. Ik moest met volle kracht op die voet de stok laten rollen en na een paar pijnlijke minuten was dit weer genezen. ( ik was 10 jaar oud en ik heb echt gehuild van de pijn)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland zijn ze niet zo handig met dingen die uit de kom zijn, ik ken genoeg mensen waarbij het later niet recht is gezet en lelijk is vast gegroeid. Mijn 3 tenen(vanaf mijn kleine teen) waren ooit een paar dagen uit de kom geraakt toen ik op vakantie was in Turkije en toen hebben ze dit op een primitieve manier met een stok onder mijnvoet rechtgezet. Ik moest met volle kracht op die voet de stok laten rollen en na een paar pijnlijke minuten was dit weer genezen. ( ik was 10 jaar oud en ik heb echt gehuild van de pijn)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk ga je met zoiets niet naar het ziekenhuis.
Je hebt toch een huisarts?
HUP naar de dokter!

Het beste antwoord

Of ze 'niets doen' aan een gebroken teen, hangt er vanaf of de breuk goed staat of niet. Als dit niet het geval is, moet hij eerst even recht gezet worden. Dat kan je eigen huisarts trouwens prima, bij een teen is het allemaal vrij goed te voelen. En ik zeg 'even', omdat het echt vrij simpel is bij zo'n teentje. Dat geldt trouwens ook voor een eventuele luxatie. Dat kun je zelf nog doen, al raad ik dat niet aan als je er geen ervaring mee hebt, zeker niet nu je er al zo lang last van hebt.

Ik *zie* trouwens zo geen luxatie op de foto, maar met zo'n zwelling is dat bij die kleine gewrichtjes ook niet altijd duidelijk te zien. Ook zien we de teen maar van één kant. Je vóelt het wel vrij duidelijk vaak, als je probeert het gewricht af te tasten. Als een gewricht echt uit de kom is dan kun je dat vaak wel zien aan de stand, maar het kan ook een subluxatie zijn, dat het gewricht niet helemaal uit de kom is maar eerder niet goed in de kom staat. Maar in jouw geval kan het ook heel goed zijn dat hij wél gebroken was en dat hij eigenlijk gezet had moeten worden, of dat er nog iets anders aan de hand is.

Hier moet je gewoon even mee naar de huisarts gaan, die kan beoordelen of je teen inderdaad uit de kom is, of eventueel foto's laten maken als hij/zij daarover twijfelt en er misschien toch een breuk is (geweest).

Je vraag of het nog goed gezet kan worden als hij inderdaad uit de kom staat: ja hoor, dat kan. In z'n algemeenheid is een gewricht veel moeilijker te reponeren als de luxatie al langer bestaat, maar bij een teentje is het nooit zo lastig. Je hebt daar geen grote spieren omheen die in een spasme gaan en het reponeren zo moeilijker maken zoals je bijvoorbeeld bij een schouder vaak ziet. Alleen kan het wel zo zijn dat de banden inmiddels erg zijn opgerekt, dan loop je het risico dat het gewricht heel snel weer opnieuw uit de kom schiet, dat 'heel snel' kan variëren van bij het stoten van je teen of bijna direct na het terugzetten. Maar het zou evengoed kunnen zijn dat - als het inderdaad een luxatie is - je na repositie en een periode van rust (spalken tegen de andere teen, stevige schoenen dragen) geen problemen meer zult hebben. Dat is toch niet vantevoren te voorspellen. Ga gewoon eerst naar je huisarts, dan ben je al één stap verder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Ga ik doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meerdere antwoorden waren goed, maar die van jou het meest uitgebreid.

Andere antwoorden (2)

Het antwoord kan zowel ja als nee zijn. Dat is door ons GVers natuurlijk niet te geven zelfs door een arts niet zonder onderzoek lijkt me. Het lijkt me rijkelijk lang geleden dus als een speer naar je huisarts. Daar had je toch al veel eerder naar toe kunnen en moeten gaan een bezoek

Toegevoegd na 2 minuten:
aan de huisarts is niet van invloed op je eigen risico. Ik vind het er lelijk uit zien en raad je echt aan hier onmiddellijk naar toe te gaan.
Ceeve
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, wel laat, maar ik ga wel.
Jou teen is niet uit de kom!
Want mijn teen was 1 keer uit de kom en toen zag je me teen helemaal scheef staan.