Hoe lang kan het duren voor een meisje ongesteld wordt, als een meisje bruine afscheiding heeft?

m'n dochter van 13 heeft ipv witte afscheiding bruine afscheiding. lees verder... sinds gister heeft ze bruine afscheiding. Ik denk dat het te maken heeft met dat ze bijna ongesteld wordt. maar we vragen ons af hoelang dat dan ongeveer kan duren.
heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K

Antwoorden (4)

Ik heb dat ook gehad! Ik was 13 jaar en had ook last van bruine afscheiding. Na een maandje werd ik ongesteld. Gelukkig had mijn moeder me al maandverbandjes toegestopt voor in m'n tas! Het zou natuurlijk langer kunnen duren, maar ik vertel even uit eigen ervaring :) Hopelijk heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, bedankt! ik hoop ook voor d'r dat het nog een maandje duurt want we gaan volgende week op vakantie. daar maakt ze zich nogal druk om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat ze zich daar zorgen om maakt, maar ik denk dat het niet nodig is. Ik heb het net even aan mijn beide zusjes gevraagd en die werden ook ongeveer 1 - 1,5 maand na de eerste bruine afscheiding ongesteld.
Dit inderdaad een teken dat ze snel gaat menstrueren. Maar hoelang dat duurt is van mens tot mens verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze wordt ongesteld, bij mij duurde het een paar dagen en ongeveer een maand later werd ik gewoon ongesteld..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan inderdaad een voorbode zijn van ongesteld worden. Vaginale afscheiding kan meerdere oorzaken hebben en als ze seks heeft gehad zou ik zeker naar de huisarts gaan.

Als je je zorgen maakt kan een bezoek aan de huisarts ook geen kwaad.

Om je gerust te stellen: Er zijn veel jonge meisjes die ongesteld worden (eerste keer of al vaker geweest zijn) die af en toe ook een bruine afscheiding hebben. Soms gepaar met wat bloedverlies. Soms niet zo duidelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Neem contact op met je huisarts:

Als je denkt dat je een soa hebt;

als je klachten erg vervelend zijn, steeds terugkomen of lang duren;

als je afscheiding gepaard gaat met pijn in je onderbuik;

als je afscheiding bloederig is (geen menstruatie).

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoe lang het duurt kan je niet goed zeggen. Meisjes die gaan menstrueren hebben meer last van vaginale afscheiding, maar dat kan best een jaar duren voordat een meisje ongesteld wordt. Bruine afscheiding die niet wordt veroorzaakt door infecties duiden er wel op dat je dochter ongesteld gaat worden. Maar het is niet te zeggen wanneer. Mijn ervaring (met dochter) is dat het ook lang kan duren voor het regelmatig is.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. Bij informatie kan je ook kijken op de term : witte afscheiding of "witte vloed". De kleur is namelijk niet altijd wit. Je zult waarschijnlijk lezen dat afscheiding in veel gevallen veroorzaakt wordt door infecties, maar dat de afscheiding ook een normaal verschijnsel is. Als je dochter ook pijn heeft zou ik adviseren om ook met de huisarts te overleggen.

Een infectie hoeft trouwens niet alleen te komen als je seks met iemand gehad hebt! Een vuile washand e.d. kan ook infecties veroorzaken!