Hoe kan het dat steeds meer mensen coeliakie krijgen?

Ik heb zelf glutenallergie, maar niet vanaf de geboorte. Nu sprak ik er met een restaurant eigenaar over, hij zei dat het hem opviel dat er steeds meer mensen zijn met een glutenallergie.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik vraag me eigenlijk af of je stelling correct is, dus of coeliakie wel vaker voorkomt. Het zal misschien wel vaker vastgesteld worden: de mening over hoe de diagnose tot stand komt, wordt wel eens bijgesteld en er zijn meningsverschillen over. Zo is de gouden standaard voor diagnostiek het vinden van vlokatrofie bij een biopsie van de dunne darm, maar er zijn mensen die zeggen dat het níet vinden van deze schade coeliakie nog niet altijd uitsluit omdat het kan zijn dat de schade (nog) niet over de hele darmwand zichtbaar is.

Van die diagnostiek heb ik verder weinig verstand, maar er zijn wel steeds meer mensen zonder coeliakie die glutenvrij gaan eten. Jij benoemt al iets: een glutenallergie is iets anders dan coeliakie, wat een intolerantie voor gluten is. Daarnaast zijn er diverse benamingen in omloop voor iets dat o.a. 'non-coeliac gluten sensitivity' of 'gluten syndrome' wordt genoemd, iets wat overigens controversieel is. Maar sommige mensen rapporteren dat ze zich veel beter voelen wanneer ze glutenvrij eten, terwijl zei geen coeliakie of allergie hebben. Ik kan me persoonlijk best voorstellen dat dit voor sommigen zo werkt: ik heb ook bepaalde voedingsmiddelen die ik beter mijd, terwijl ik niet het idee heb dat daar een allergie of intolerantie aan ten grondslag ligt.

Daarnaast is er met name in Amerika een heuse hype rondom glutenvrij eten en mensen die dit aanprijzen voor iedereen. Bepaalde filmsterren promoten glutenvrij eten zelfs als methode om af te vallen. Ik denk niet dat je afvalt van glutenvrij eten, maar ik denk wél dat mensen kunnen afvallen wanneer ze om wat voor reden dan ook bewuster met eten om gaan. Dat kun je echter ook op andere manieren bereiken. Daarbij i echt glutenvrij eten erg ingewikkeld, en als het niet noodzakelijk is ook niet per se erg gezond. Naast het promoten van het glutenvrije dieet voor verder gezonde mensen is er in de VS ook nogal wat te doen rondom het boek "Wheat Belly" van cardioloog William Davis die niet zozeer een glutenvrij maar tarwevrij dieet voorstaat als middel tegen o.a. overgewicht en hart- en vaatziekten.

Door dit soort hypes is zeker in de VS veel meer bekendheid gekomen voor het glutenvrije dieet. Inderdaad vragen meer mensen om glutenvrij eten, dus spelen producenten en restauranthouders daar op in. Die ontwikkeling kan handig zijn voor mensen met glutenallergie of coeliakie, áls men zich maar goed realiseert dat voor die groep patiënten glutenvrij ook écht glutenvrij moet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goede uitleg, +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!
Het enige waar ik het oneens mee ben is dat glutenallergie niet hetzelfde is als coeliakie.
Coeliakie wordt in de volksmond namelijk 'glutenallergie' genoemd maar er ontstaat geen allergische reactie, het is voor mensen een manier van aanduiden dat ze dit niet mogen hebben. Er is namelijk maar 1 soort coeliakie en dat is wanneer iemand gluten niet kan verdragen, omdat hierdoor de darmvlokken worden aangetast.
Ik heb het daarom niet over een 'ander' soort. Daarnaast zijn mensen zelf granen/tarwe etc. gaan kweken, dit heeft niet altijd in onze dagelijkse voeding gezeten.
Naast het ontwikkelen van brood zijn wij het ook gaan gebruiken als verdikkingsmiddel in meer voeding dan nodig is.
Hierdoor krijgen we het onbewust binnen, denk hierbij alleen al aan de bouillonblokjes die je door je maaltijd doet, terwijl we het niet nodig hebben. Misschien krijgen we het wel té vaak binnen.
Een mens kan namelijk prima leven zonder gluten, hier hoeven we geen vervangende voeding voor.
Het enige wat iemand met coeliakie moet nemen als het geconstateerd is, zijn vitaminen en mineralen om de darmwand weer te herstellen. Naar mijn idee krijgen mensen tegenwoordig een soort overdosis van gluten in hun dagelijkse voeding.
Het is namelijk bewezen dat veel mensen zich lekkerder voelen als ze geen gluten meer eten.
Wie weet geldt dit wel voor elk persoon, het is een kwestie van uitproberen. Of het echt te maken heeft met dat steeds meer mensen het krijgen, of dat het gewoon sneller ontdekt wordt weet ik ook niet.
Wel is het frappant dat steeds meer gewone voedingsproducten ook voor een glutenvrije variant gaan.
Het maken van een bepaald voedingsproduct is dus ook prima mogelijk zonder gluten. Waarom gebruiken we het dan eigenlijk?

Andere antwoorden (1)

Omdat het steeds sneller gevonden wordt. Vroeger dacht men dat het bij 1 op de 2500 mensen voorkwam maar het is 1 op de 200. Het is lastig te ontdekken omdat mensen vaak hele verschillende symptomen kunnen hebben, maar het wordt dus nu sneller ontdekt dan vroeger. Toch zijn er nog heel veel mensen met coeliakie die het niet weten.

http://www.hypomaarniethappy.nl/auto_immuun/CoeliakieArtikel.htm
http://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/C/coeliakie_bij_kinderen.pdf
http://www.henw.org/archief/id4050-coeliakie-komt-vaker-voor-dan-u-denkt.html