Hoe groot is de groep 'verstandige' drugs gebruikers en de groep die hier niet verstandig mee om kan gaan?

Dit n.a.v. eerdere vraag over xtc/lcd en andere drugs

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een verstandige drugsgebruiker bestaat in mijn ogen niet. Volgens mij is hier nog nooit onderzoek naar gedaan. En wie geeft het graag toe ,of komt er openlijk voor uit als je drugs gebruikt.

Zoals je misschien kunt verwachten na mijn antwoord op de andere vraag: In mijn ogen zijn er geen 'verstandige' drugs gebruikers, zoals er ook bv geen verstandige rokers zijn. Als je bedoelt met 'verstandig' zij die nog controle over hun gedrag hebben, dan kan ik je zeggen dat iedereen die drugs gebruikt op die manier begonnen is. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand aan drugs begint met het idee: Zo, nu zal ik eens lekker verslaafd gaan raken. Toegevoegd na 1 uur: De groep verstandige gebruikers is in mijn ogen dus 0. De groep die er niet verstandig mee omgaat is in mijn ogen iedereen die wel gebruikt. De cijfers daarover kun je op internet wel ergens vinden. Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer ieders mening hierover en als iemand vindt dat ie moet gebruiken en hij vind dat ie dat verstandig doet en verder niemand tot last is, dan heb ik daar geen problemen mee. IK vind het dan echter nog steeds NIET verstandig!

Drugs gebruiken is zowieso al nooit verstandig gedrag.

De groep verstandige gebruikers welke naar mijn mening wel degelijk bestaat is vrij groot. De laatste statistieken die ik terug kan vinden: 4,3% van de Nederlanders (15-64 jaar) geeft in 2005 aan gedurende zijn leven wel eens XTC te hebben genomen. 1.1% deed dit het afgelopen jaar nog en 0.3% heeft de afgelopen maand nog XTC gebruikt. Bron: Nationale Drug Monitor - Jaarbericht 2007 Dat is een groep die groter is dan een half miljoen. Dat geeft ook meteen aan dat verstandig drugsgebruik wel degelijk bestaat want een half miljoen verslaafden zou veel meer problemen geven dan het nu doet.

Bronnen:
http://www.unitydrugs.nl/mdma.php

Op doktersadvies een middel moeten gebruiken dat helaas ook verslavend is lijkt mij een vorm van verstandig gebruik. Ik kan er geen goeie cijfers van vinden maar tussen 1997 en 2004 steeg het gebruik van slaapmiddelen (en die zijn erg vaak verslavend) van 7,5% naar 10.3%.

Verstandig kun je eigenlijk alleen niet-gebruikers noemen. Je moet voor je zelf kiezen wat je doet. Het is een hele aparte ervaring die je hebt (op het moment), MAAR het kan al heel snel je toekomst op het spel zetten. Wat eerst oke leek, kan al snel uit de hand lopen. In mijn ogen zijn de verstandige gebruikers die 1-4 keer in het jaar bijvoorbeeld XTC gebruiken op alleen grote feesten (XTC omdat je hier niet snel opnieuw naar neigt en op een party geeft het een leuke ervaring). Mijn advies als je het gaat doen: Gebruik het een maximaal 4 keer per jaar. En zorg van te voren dat je al weet wat de (na)effecten zijn (deze zijn goed op internet te vinden), een verslaving afhangend van de drugs kan snel naar binnen sluipen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100