Hoe groot is de groep 'verstandige' drugs gebruikers en de groep die hier niet verstandig mee om kan gaan?

Dit n.a.v. eerdere vraag over xtc/lcd en andere drugs

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een verstandige drugsgebruiker bestaat in mijn ogen niet.
Volgens mij is hier nog nooit onderzoek naar gedaan.
En wie geeft het graag toe ,of komt er openlijk voor uit als je drugs gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zoals je misschien kunt verwachten na mijn antwoord op de andere vraag:
In mijn ogen zijn er geen 'verstandige' drugs gebruikers, zoals er ook bv geen verstandige rokers zijn.
Als je bedoelt met 'verstandig' zij die nog controle over hun gedrag hebben, dan kan ik je zeggen dat iedereen die drugs gebruikt op die manier begonnen is. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand aan drugs begint met het idee: Zo, nu zal ik eens lekker verslaafd gaan raken.

Toegevoegd na 1 uur:
De groep verstandige gebruikers is in mijn ogen dus 0. De groep die er niet verstandig mee omgaat is in mijn ogen iedereen die wel gebruikt. De cijfers daarover kun je op internet wel ergens vinden.

Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer ieders mening hierover en als iemand vindt dat ie moet gebruiken en hij vind dat ie dat verstandig doet en verder niemand tot last is, dan heb ik daar geen problemen mee. IK vind het dan echter nog steeds NIET verstandig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Crazyharry, ik zal het 'echte' antwoord er nog even bij zetten.
@Jeffreyr1: Niet overal waar een verslaving aan vast hangt is niet verstandig te doen. Alles wat schadelijk is voor je lichaam en geest is niet verstandig te doen. Zo kun je niet verstandig TE VEEL gamen, en niet verstandig TE VEEL of TE VET eten. Wil niet zeggen dat je niet verstandig kan gamen of verstandig kan eten. Bij drugs zie ik dat anders. Het is vergif en als je dat gebruikt schaadt je je lichaam, ook als je het maar 1 keer gebruikt en dan is het dus niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar jij je op baseert maar in ieder geval niet op de wetenschap.
Er zijn geen stoffen die giftig zijn, enkel hoeveelheden van stoffen die giftig zijn. Water is ook giftig wanneer je er direct 5 liter achter elkaar van op drinkt.
Alle stoffen die je inneemt, of dat nu water is, zuurstof of XTC, hebben een schadelijke invloed op je lichaam, ook als je het maar 1 keer inneemt.
Drugsgebruik als onverstandig beoordelen omdat het je lichaam schaadt is dus een argument die niet opgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus volgens jou is ademhalen en waterdrinken schadelijk voor het lichaam... Met als reden: als je er te veel van gebruikt is het schadelijk, dus een klein beetje ook...
Vreemd.
Voor mij is het verschil dat een beetje XTC als giftig is. Dat ene pilletje brengt dus gelijk schade aan. Dat geldt voor water en zuurstof niet.
Daarbij is het zo dat je zonder water en zuurstof doodgaat, dus is geen gebruik schadelijk. Dat geldt voor XTC niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nu lees je het verkeerd.
Ademhalen en water drinken is niet schadelijk omdat het schadelijk is in grote mate maar het is beide überhaupt schadelijk, bij de kleinste beetjes al.
Daar tegenover staat dat er ook positieve effecten zijn, welke de voorkeur hebben over de negatieve effecten. Bij zuurstof en water zijn de verschillen tussen positieve en negatieve effecten dermate groot dat (bijna) niemand zal overwegen om ze niet te gebruiken vanwege de negatieve effecten.
Echter is vrijwel alles verder een grijs gebied waar er geen overduidelijk voor iedereen geldende voorkeur is. Je ziet bijvoorbeeld bij groenten al vaak dat men de negatieve eigenschap van vieze smaak over de positieve eigenschappen laat prevaleren.
Drugs vallen evengoed in het grijze gebied maar hier is de groep mensen die de negatieve eigenschappen laten prevaleren boven de positieve eigenschappen zoveel groter dan de andere groep dat de eerste groep drugs zelfs als onethisch/ongeschikt/ongeaccepteerd gaat achten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ jeffrey1. Je hebt een keer gebruikt en je bent er niet aan verslaafd geraakt. Prima . Van te voren wist je echter niet of je er niet aan verslaafd zou raken . Het risico van verslaving is erg groot bij deze middelen . Daarom is het toch een "onverstandige " actie geweest om te gebruiken . Bungeejumpen valt in een andere categorie, is geen drug die je lichaam beinvloed. Net als seks , of gokken of poker spelen . Wel risicovol maar de drug komt van "binnen " uit en is daardoor beter te reguleren. Ik zou bungeejumpen dan ook willen beoordelen als een "verstandige " actie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, @CrazyHarry,
Je zegt dat geen enkele stof giftig is wetenschappelijk gezien. Of allemaal giftig.
Maar iemand die zijn hele leven drugs gebruikt, zal niet een gezond leven leiden. En vele ongemakken kennen. De drugs breken zijn lichaamsfuncties af. Hieronder vallen ook de geestelijke functies. Dit terwijl een heel leven water drinken (ook in de juiste hoeveelheid), het lichaam niet afbreekt. In mijn optiek zal de drugsverslaafde altijd vroeger overlijden en met meer kans voor een dood gerelateerd aan zijn drugsgebruik. Dit lijkt me toch wel dat dit wetenschappelijk en statistisch aan te duiden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ jeffreyr1. Je maakt een goed punt en ik denk ook dat je gelijk hebt hoor. Het ligt zeker ook aan iemands persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gdanonym, het gaat niet om wat de wetenschap zegt, dat haalde ik enkel aan om iets te ontkrachten dat met een grote stelligheid ("het is vergif") werd gezegd.
De wetenschap dient ook niet om keuzes voor iemand te maken maar dient ter informatie zodat iemand een weloverwogen keuze kan maken. En stellen dat een geestverruimend middel schade toebrengt aan de geest is nogal een tegenstelling...
Drugs gebruiken is zowieso al nooit verstandig gedrag.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn reactie bij Eef... Je valt in herhaling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja nogal, duuuhhh. HET IS NIET VERSTANDIG< HOE JE HET OOK DRAAIT OF KEERT. PUNT.
De groep verstandige gebruikers welke naar mijn mening wel degelijk bestaat is vrij groot.

De laatste statistieken die ik terug kan vinden:
4,3% van de Nederlanders (15-64 jaar) geeft in 2005 aan gedurende zijn leven wel eens XTC te hebben genomen. 1.1% deed dit het afgelopen jaar nog en 0.3% heeft de afgelopen maand nog XTC gebruikt.
Bron: Nationale Drug Monitor - Jaarbericht 2007

Dat is een groep die groter is dan een half miljoen.
Dat geeft ook meteen aan dat verstandig drugsgebruik wel degelijk bestaat want een half miljoen verslaafden zou veel meer problemen geven dan het nu doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er dan verstandig aan dat gebruik? Ik zie dat echt niet. Die mensen die gebruiken maken hun lichaam en geest kapot. Is dat verstandig? Dat ze geen overlast bezorgen doet voor mij aan de onverstandigheid niets af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat zeggen die cijfers over 'verstandig' drugs gebruik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt het over verstandig niet-gebruik. Het gaat hier over wel gebruiken. En als je dan dus eenmaal wel gebruikt, dan kan dat op een onverstandige losbandige manier maar ook op een verstandige weloverwogen manier.
Dat laatste kan door er heel bewust mee om te gaan. Door voor het gebruik te onderzoeken wat de effecten zijn, zowel positief als negatief. En ook wat je moet doen als de effecten negatief uitvallen.
En als laatste en het belangrijkste iemand erbij die niet gebruikt op dat moment maar wel gebruiker is zodat hij/zij weet wat er aan de hand is wanneer er negatieve effecten optreden en dus weet wat hij/zij moet doen. De middelen heten trouwens niet voor niets geestverruimende middelen. Ze maken de geest dus niet kapot maar geven je nieuwe geestelijke ervaringen welke je op een andere manier niet kan krijgen. Ik vind het voor iemand die nooit heeft gebruikt, iets dat diegene daadwerkelijk mist in zijn leven. Het lichaam gaat er pas aan kapot wanneer je het te vaak gebruikt, dan ben je niet bezig met weloverwogen gebruik en dan val je dus ook niet binnen de groep verstandige gebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 45 geworden zonder drugs en heb niet het idee ook maar iets gemist te hebben. Maar nog weet ik niet hoe groot die groep is, die op de manier die jij hierboven beschrijft drugs gebruikt .
Het gaat er mij om, hoeveel mensen kúnnen dat daadwerkelijk en hoeveel gaan toch door en eindigen als verslaafden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik in mijn antwoord al aan gaf, als al een half miljoen mensen in Nederland ooit gebruikt hebben dan zou dat veel meer problemen op moeten leveren als gebruik alleen onverstandig kan. Wanneer je niet het verlangen hebt om een andere geestelijke staat te ervaren, dan zal je inderdaad niet het idee hebben dat je iets mist. Maar daar is net zo min iets mis mee als met wel dat verlangen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geestverruiming kun je ook op andere manieren berijken hoor, daar hoef je echt geen drugs voor te gebruiken.
En je zegt het zelf al, de negatieve trip flippen/, is no fun.
En dat komt, omdat het een onnatuurlijke geestverruiming is.
Als je het op een natuurlijke manier berijkt, kan het alleen maar goed gaan, en niet negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er al andere manieren zijn (verlicht me, geef eens aan welke manieren dat zijn en geef de vergelijkende drug daarbij aan) dan maakt dat het druggebruik nog niet per definitie onverstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie nu, dat je zelf die vraag al hebt gesteld.
Ik was vandaag even weg, dus kon niet meteen antwoorden.
Op doktersadvies een middel moeten gebruiken dat helaas ook verslavend is lijkt mij een vorm van verstandig gebruik. Ik kan er geen goeie cijfers van vinden maar tussen 1997 en 2004 steeg het gebruik van slaapmiddelen (en die zijn erg vaak verslavend) van 7,5% naar 10.3%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verstandig kun je eigenlijk alleen niet-gebruikers noemen.

Je moet voor je zelf kiezen wat je doet.
Het is een hele aparte ervaring die je hebt (op het moment), MAAR het kan al heel snel je toekomst op het spel zetten. Wat eerst oke leek, kan al snel uit de hand lopen.

In mijn ogen zijn de verstandige gebruikers die 1-4 keer in het jaar bijvoorbeeld XTC gebruiken op alleen grote feesten (XTC omdat je hier niet snel opnieuw naar neigt en op een party geeft het een leuke ervaring).

Mijn advies als je het gaat doen:
Gebruik het een maximaal 4 keer per jaar.
En zorg van te voren dat je al weet wat de (na)effecten zijn (deze zijn goed op internet te vinden),
een verslaving afhangend van de drugs kan snel naar binnen sluipen.