Hoe laag moet je iq zijn om zwakzinnig te zijn?

Omdat je dan in sommige landen ; niet verantwoordelijk ben voor je daden; zelfs bij moord!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plannen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het alleen zwakbegaafd zijn zoals wij dat uitleggen (IQ tussen 70-90) is echt niet genoeg om niet verantwoordelijk te zijn voor je daden. Daar moet echt wel wat meer bij komen, ook in het buitenland. Misschien is de vertaling 'zwakbegaafd' dus niet goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ik ben in de war geraakt door het eerste antwoord, het ging om zwakzinnig, niet om zwakbegaafd. Mijn excuses.

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoord klopt niet helemaal. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende gradaties van zwakbegaafdheid en zwakzinnigheid.
De indeling is als volgt:
Gemiddeld IQ = 100, met een normale afwijking van +/- 15, dus 85-115.
Zwakbegaafd = 70-85
Licht zwakzinnig = 50-70
Matig zwakzinnig = 35-50
Ernstig zwakzinnig = 20-35
Diep zwakzinnig = minder dan 20.
Ik weet niet bij welke mate van zwakzinnigheid je niet meer verantwoordelijk wordt gehouden voor je daden, maar als je diep zwakzinnig bent, ben je ook behoorlijk zwaar verstandelijk gehandicapt, dus is het ook niet zo gek dat je niet meer verantwoordelijk bent voor je daden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland ben je zwakbegaafd als je een IQ hebt tussen de 70 en de 79. Daarbij is het echter wel zo dat men vaak kijkt hoe dit zich uit: als je jezelf niet kunt redden op een bepaald gebied wordt dit pas genoemd vaak. Verder is het zo dat je bij moord met voorbedachte rade, volgens mij altijd verantwoordelijk bent, maar dat de zwakbegaafdheid een verzachtende omstandigheid kan zijn in Nederland. Hoe dan ook, volgens mij kun je beter niemand vermoorden :P