Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

dit hangt veel van persoon tot persoon af:
Bij alle bijwerkingen gaat het bovendien om kansen: iedereen reageert anders op medicatie. Zo werken antidepressiva eetlustbevorderend - antipsychotica zijn daar zelfs om berucht - maar niet bij iedereen en niet bij iedereen in dezelfde mate.
Best bespreek je dit eens met je behandelende arts.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antidepressiva hebben veranderingen in het metabolisme tot gevolg en dat kan leiden tot gewichtstoename. De gewichtstoename kan zelfs optreden bij een verminderde eetlust.
De toegenomen eetlust is soms juist wel prettig aangezien de depressie een mindere eetlust kan geven, waarbij patiënten zichzelf aan het uithongeren zijn.
Zoals fremar al zegt verschillen de bijwerkingen van een middel ook van persoon tot persoon. Het is daarom niet te voorspellen of u bijwerkingen zult ervaren, en zo ja welke. Maar goed bij veel antidepressiva zien we inderdaad veel gewichtstoename.

Zeker bij patiënten die daar bang voor zijn, of die al flink overgewicht hebben, schrijf ik daarom wel fluoxetine voor. Deze heeft als bijwerking juist gewichtsverlies.

Of dat een optie is voor u zult u met de huisarts moeten bespreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
Zie deze link, hier is wel iemand die hier juist heel veel van is aangekomen, dus het lijkt me geen bewezen bijwerking, kun je hier iets over zeggen?
http://indepressie.nl/forum/behandelingen/32243-slaapproblemen-en-gewichtstoename-door-prozac-fluoxetine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou ik hier op moeten zeggen? Mijn informatie komt uit het kompas, dit is de informatie van professionals en afkomstig uit gedegen onderzoek. Bovendien strookt deze informatie met mijn ervaring en ervaringen van directe collega's en psychiaters. De informatie uit de link is de ervaring van één persoon, of misschien een paar dat krijg ik zo snel niet duidelijk. Helaas zijn er op elke regel in de geneeskunde uitzonderingen te vinden.
Overigens kan een depressie zelf ook een verminderde eetlust en (daaraan gerelateerd of lis daarvan) gewichtsverlies geven. Na een succesvolle behandeling is een gewichtstoename dan ook niet ongebruikelijk en niet per se een bijwerking van de medicatie. Voor patiënten (en behandelaars) is dat onderscheid zeer lastig te maken. Een door een patiënt gerapporteerde gewichtstoename betekent dus niet automatisch dat het om een bijwerking gaat.
Ook het feit dat ze van promethazine aan zegt te komen suggereert dat het niet alleen om een bijwerking gaat.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing