waarom krijg ik tanderosie, gevoelige tandvlees en slechte adem?

ik heb sinds kort een nachtbeugel en sinds ik die draag heb ik last van eeen hele slechte adem en gevoelige tandvlees. Ook is het me opgevallen dat ik tanderosie krijg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
en verder heb je niets aangepast aan je eet en drinkschema en je tandenpoetsen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee ik poets gewoon 2 keer per dag. kan het ook liggen aan tandpasta?
Ritsuka
10 jaar geleden
geen idee, heb je die veranderd dan?

Antwoorden (1)

Kan je dat zelf al zien, tanderosie? Dan is het wel super erg, immers, dat is het oplossen van het glazuur dat daardoor gevoelig wordt voor beschadigingen. Bij tanderosie zit er maar één ding op als het om eten en drinken gaat: geen sappen meer drinken en van de frisdranken en snoep af blijven en nog maar een paar eetmomenten per dag en verder niet. Eke zuurstoot is er dan een te veel. Maar ik vraag me af hoe je zelf die erosie hebt geconstateerd ( en er niets tegen hebt gedaan!) en ik geloof er niet heel erg in.

Maar als je je gebit niet honderd procent goed onderhoudt krijg je bacteriegroei en dan gaat je mond stinken. Dus moet je ragertjes en floss en tandenstokers gaan gebruiken. Koop ook een tongschraper en gebruik die ook. Verder zou ik, als ik jou was, eens langs de tandarts of de mondhygiënist gaan om uit te vogelen waardoor je gebit in een klap zo achteruit gaat., Dit moet makkelijk te verhelpen zijn maar het eist grote discipline. Misschien zit het daar wel in.
Tanderosie, waar je vaak over leest, komt vooral door te vaak een zuurstoot. Dus als je regelmatig iets eet/snoept in plaats van af en toe het meeste, en als je je vaak vruchtensap of fris drinkt en daarna je tanden poetst. Dat beschadigt het glazuur en dat bedreigt dan het tandbeen. Het zg grazen ( dus de hele dag lopen te kauwen),dat tast het glazuur aan en geeft grote bacteriegroei. Dus naar de tandarts/ mondhygiëniste om te leren hoe je je mondhygiëne goed kunt aanpakken.