Hoe kan ik melatonine gebruiken tegen een jetlag?

Zaterdag ga ik een vlucht maken van 12 uur. Op de plaats van bestemming is het 6 uur vroeger. Ik lees op internet dat melatonine kan helpen een jetlag te voorkomen. Maar... Wanneer & hoeveel moet ik ervan innemen? Het zou fijn zijn als ik er in het vliegtuig ook door kan slapen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb ervaring met de vlucht van 6 à 7 uur naar New York, en weer terug natuurlijk.
Het tijdsverschil is daar hetzelfde, ook 6 uur.

Het tijdsverschil wordt pas een punt op de terugweg.
Heen heb je gewoon een langere dag, je horloge gaat 6 uur terug, en zal je 's avonds erg moe zijn, dus ook goed slapen de eerste nacht, maar minder goed in slaap komen. Het is niet slim om dan melatonine te nemen. Kun je beter niet doen, je went wel aan deze jetlag.

Op de terugweg is het hier dus 6 uur later, dat betekende dat ik een nacht oversloeg [in het vliegtuig slapen is niet heel erg fijn en lukt niet iedereen... filmpje kijken kan ook] en moeite had om het nieuwe ritme weer op te pakken.

Antwoord
Wat de beste manier is, is thuisgekomen een dutje doen van 1,5 á 2 uur en vervolgens het normale ritme aanhouden. Ga je 's avonds naar bed, dán neem je melatonine, omdat het een andere slaaptijd is dan je op dát moment gewend bent. Doe dat een aantal dagen totdat je het gevoel hebt dat je die moeheid van de jetlag niet meer voelt.
De melatonine moet je dagelijks nemen op dezelfde tijd, niet vandaag wel en morgen niet, dan werkt het niet maar ook niet schuiven met het tijdstip van inname.

Succes, en fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord! Kan Melatonine helpen om in het vliegtuig toch wat te slapen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik raad het je niet aan, maar het is een in-slaap-val-pilletje... Welke dosis heb je gekocht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik herlas je vraag net. Je hebt het nog niet gekocht. Als je het koopt, kan ook in een drogist/gezondheidswinkel, neem dan even de tijd om het thuis uit te proberen.
Een week lang 's avonds op dezelfde tijd en let op het heeft wel een opbouwfase, dus niet dat het ineens nu werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koop in Amerika ook tabletjes. Vraag daar ook je advies. Ze zijn goedkoper en de dosis is hoger.
criseyde
10 jaar geleden
Ik wilde dat ik deze tip van jou inzake de jetlag eerder had gezien..ben in mei naar New York geweest en niet geslapen in het vliegtuig terug en heb erge last van de jetlag gehad. Ga hem opschrijven voor de volgende keer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling Jodokus. Ik had inderdaad nog niets gekocht, ga dat nu ook niet meer doen aangezien de vlucht morgen al is (en overdag).

Andere antwoorden (1)

Nogal afhankelijk van wanneer (hoe laat) je vliegt en welke kant op.

Meestal wordt aangeraden melatonine 2 uur voordat je gaat slapen in te nemen.
Zo voorkom je geen jetlag, maar je hebt er minder last van, omdat je sneller weer in het juiste ritme komt.

Als je een nacht in het vliegtuig doorbrengt kan je het ook dan nemen. Probeer zo snel mogelijk het nieuwe ritme aan te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
meer tips
http://www.travelapproved.nl/content.php?idmenu=149