Hoe kun je afvallen als je wel gemotiveerd bent, maar niet kan doorzetten, of je motivatie snel kwijtraakt? Iets dat weinig geld kost?

Ik moet 20 kg afvallen en ik wil het heel graag en begin vaak wel goed, alleen de motivatie zwakt dan af en is dan ver te zoeken. Het is heel lastig omdat, wanneer het eventjes mis gaat, ik dan denk: laat maar, het helpt toch niets! Hoe kun je je denken omzetten, zodat je tóch door blijft gaan?
En geen diëtisten en coaches, aangezien deze veel geld kosten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Als je een flink aantal kilo's wilt afvallen en daarna op gewicht wilt blijven raad ik je aan eerst eens na te denken over de manier waarop je je gewicht handhaaft. Begin er niet aan zolang je daar niet uit bent. De voornaamste reden van overgewicht is geen maat kunnen houden door geraffineerde koolhydraten, zoetigheid, light rotzooi, frisdranken en vruchtensap.

Door alleen maar te kiezen voor volwaardige voedingsproducten, zoals volkorenbrood, groente, eieren, kaas, boter, zilvervliesrijst, volkorenpasta, voldoende vetten, in verhouding sowieso weinig koolhydraten etc. kom je een aardig eind om je gewicht onder controle te houden. Afvallen doe je met elke methode die je lang genoeg weet vol te houden. Echter, ook dan werkt aanpakken van de oorzaken, dus beperking van de koolhydraten het beste. Natuurlijk moet je op tijd stoppen met eten maar de 'grap' is namelijk dat je dit het beste lukt door die koolhydraten te beperken en op hongermomenten, ook als tussendoortje, iets eiwitrijks te nemen.

Een koolhydraatbeperkte methode die voor veel mensen goed werkt is 'Grip op Koolhydraten' van Yvonne Lemmers. Die werkt met gewoon voedsel van de slager, de visboer en de groenteboer en niet met peperdure eiwitshakes en dergelijke. Meer dan de aanschaf van een handig boekje als houvast heb je er niet voor nodig, hoewel ondersteuning op het forum aan te bevelen is. Klinkt als reclame maar ik ben er moeiteloos tien kilo mee afgevallen terwijl mijn conditie beter dan ooit was. Omdat je gedurende uur uur per etmaal wel koolhydraten mag hoeft je gezinsleven er niet onder te lijden en kun je zo goed als normaal meedoen met etentjes en dergelijke, terwijl je toch afvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze eerder geprobeerd, opzich kan ik alle diëten ook wel proberen, maar ik weet niet hoe ik het door moet zetten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is inderdaad niet dat de knop een tijdje om moet, want dat lukt iedereen wel, maar dat die knop blijvend om moet, de rest van je leven. Met andere woorden, je hebt geen dieet nodig maar een andere leefstijl, met name voedingspatroon. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er bij mij wel weer een kilootje aangekomen is maar doordat ik een aantal elementen van koolhydraatbeperkt ben blijven hanteren blijf ik aardig stabiel in de buurt van de negentig kilo in plaats van boven de honderd die ik drie jaar geleden woog. Ik blijf me er prima bij voelen hoewel er nog wel een paar kilo af mogen zodat mijn broeken wat beter zitten, uiteraard een maatje kleiner. Dat ga ik dus op exact dezelfde manier doen, door de koolhydraten een poosje strenger te beperken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg knap dat je dat kan! Ik heb tussendoor dan een klein breek momentje, en dan zie ik het allemaal niet meer zitten en stop ik ermee. Ik moet een manier vinden om dat dus niet te doen. Ook beweeg ik..nja..niet eigenlijk., omdat ik mijzelf er niet tot zet.

Andere antwoorden (10)

Alle dieten kosten doorzettingsvermogen. Wel lees ik de laatste tijd veel over het acai bes dieet. Het is een dieet waarbij je een bepaalde pil elke dag moet nemen. In de link word het hele dieet beschreven. Het is erg succesvol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens my heb je een aantal keer per jaar recht om op de kosten van je verzekering naar een dieetist te gaan.

En anders, klinkt lullig; maar kijk naar fotos van modellen... Dan krijg je misschien weer motivatie.
Of als je denkt geen zin te hebben, even niet veel nadenken en gewoon opstaan aankleden endoen, dus jezelf dwingen. Als je dan klaar bent ben je trots op jezelf, heb je weer wat gedaan en krijg je ook motivatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat het in 2012 uit het basis pakket gaat.
Het tweede klinkt niet lullig, alleen werkt dit averechts bij mij..
Dat laatste is dus het moeilijkste..dat lukt me dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, duidelijk. Het moeilijkst? Omdat? Geen kracht meer als je eraan denkt? We zijn tegenwoordig veel te lief voor onszelf :) ipv steeds te denken dat je geen zin hebt, moet je duidelijke doelen stellen. En dan daarnaartoe werken. Dan denk je ja hoe kom ik aan motivatie? Helaas bestaat er geen potje met motivatie wat je inneemt. Je zult het zelf moeten, steeds aan je eindresultaat denken :)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet ik welke doelen redelijk zijn? Ik wil niet teveel hooi op mn vork nemen waardoor ik dalijk weer afhaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de reactie onder mij, begin met 5 kilo ipv 20. Begin eens volop te werken om die 5 kilo eraf te krijgen. Dan pas een weekje rust/vrij. Tot die tijd bijv. 4x per week sporten.
Oh en vergeet niet, bij het afvallen is een gezonde levensstijl heel belangrijk! Dus eet vooral gezond ;) en dan af en toe iets lekkers mag natuurlijk. Afvallen is niet dat je niks mag eten. Maar wil je goed en gezond afvallen dan is goed en gezond eten en veel sporten wat je nodig hebt.
Wissel je trainingen af, door bijv. te hardlopen, zwemmen, fietsen, dansen.( las namelijk dat je liever geen sportschool wou) vraag een vriend/vriendin mee, dan krijg je ook veel motivatie. Wat trouwens bij veel sportscholen kan is dat je en dagkaart neemt en dan kun je de hele dag door gebruik maken van alles, en meedoen met groepslessen. Ik raad het je aan om mee te doen met groepslessen! Deze zijn erg gezellig en motiverend! Dit kun je dan bijv 1x in de 2 weken doen? Het is ook een periode waar je je effe doorheen moet zetten. Na een tijdje ga je je fitter voelen, en dan gaat het ook een stuk makkelijker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4x per week sporten, daar schrik ik echt van. Dan heb ik al zoiets van: WTF! 4 keer !?
Ik heb geen vriend of vriendin die mee wilt.
Ik ga zoeken naar een leuke goedkope sport. bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek op inet een vriend of vriendin die mee wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Modellen hebben ondergewicht en dat is ook niet gezond. Een heleboel meisjes die modellen als hun voorbeeld nemen lopen het risico om anorexia te krijgen.
Daarbij komt dat de meeste foto's, zo niet alle, van modellen gephotoshopt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig hebben modellen geen ondergewicht hoor ;)
Ik denk dat je die 20 kilo eens moet vergeten! Je kunt beter kleinere doelen stellen van b.v 5 kilo en elke keer als je je doel bereikt hebt dan mag je iets leuks gaan doen. Maar het belangrijkste vind ik toch wel ( en je zult het vast wel eens gehoord hebben) om niet op dieet te gaan maar je levens Style te veranderen! Meer bewegen en gezonder eten en als je dan een keer zondig dan is dat ook geen ramp!
Ga naar eens sportschool waar je goede begeleiding hebt en waar ze een aangepast schema voor je kunnen uitdraaien, als je dan de kilootjes ziet vliegen dat is dan toch al motivatie genoeg? Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sportschool kost dus best veel geld.
De kilootjes zien vliegen is voor mij een motivatie, alleen alle dingen die ik probeer, zie ik geen kilootjes vliegen..
Maar HOE zet ik mijzelf er dan toe óm meer te bewegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin is het altijd moeilijk vooral als de conditie erg laag is, maar je gaat een punt bereiken dat je merkt dat het allemaal beter gaat! En oh ja! Als je beslist om naar een sportschool te gaan zet dan wel de weegschaal weg ( ik geloof namelijk niet in die dingen) en pak er een centimeter bij daar heb je veel meer aan en dan weet ik zeker dat je kunt zien dat je centimeters kwijt raakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je dan jezelf overal meten, of maar op 1 plek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je meet je zelf in de taille,heupen,bovenbenen en boven armen.
En echt! Doe die weegschaal aan de kant want je gewicht schommelt veel te veel, centimeters zijn veel duidelijker en minder frustrerend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt!
Waar natuurlijk mee kunt beginnen is om gezond te gaan eten!
Verder is sporten leuk/goed om dit samen met een vriend of vriendin te doen. Als je een of twee vaste dagen in de week pakt om bv hard te lopen heb je je hier ook aan te houden als je dit met z'n tweeën doet. Wat ook een voordeel is van samen sporten is dat je elkaar een beetje kunt helpen door elkaar aan te moedigen.
Het komt er wel op neer dat je wel iets zou moeten gaan doen. Op de bank zitten en 20kg afvalen gaat niet gebeuren. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer zo gezond mogelijk te eten, dat wel, alleen is dit lastig ivm geld. Daardoor eet ik weinig, en als ik tussendoor iets neem, ik het niet erg gezond. Ik wil wel (weer) gaan sporten, alleen moet het wel leuk zijn voor me, en ook dat kost geld. Nu dat ik het typ is het gewoon heel dom van me..alsof ik geld boven gezondheid stel..:(
Ik heb geen vriendin of vriend die met mij mee kan sporten (wel een vriend, maar die is moe na zijn werk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwestie van prioriteit stellen. Geen tussendoortje kopen, dan kun je ze ook niet tussendoor eten. Gezond eten is niet dur hoor. Je moet gewoon zorgen dat je afwisseld. Je hebt ook speciale receptenboeken waarin gezonde goedkope recepten staan.
Zelf sporten vraagt inderdaad veel discipline.. Zou toch blijven rondvragen, wellicht een oproep plaatsen op je facebook oid? ;)
Sporten zelf hoeft niets te kosten, je kunt altijd gaan hardlopen, wandelen, fietsen etc
Het belangrijkste is om een manier te vinden (b.v. een dieet) die van de ene kant realistisch is, maar waar je van de andere kant ook plezier aan beleeft. Als je begint met een dieet dat vervelend is, zal het altijd tegen heug en meug gaan, maar als je het lekker vindt voel je je gezonder en heb je er meer plezier in.

Ze zeggen tegenwoordig dat eigenlijk ieder dieet wel werkt, als je je er maar goed aan houdt en niet terug valt. Het gevoel dat het niets uithaalt klopt dus niet; het is juist een kwestie van de lange adem en vooral niet terugvallen. Dan gaat het pas fout.

Dus zoek iets dat bij je past, en beweeg meer dan voorheen - ook op een manier die je fijn vindt en die bij je past.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt dat je snel wil afvallen,
en het mag niet veel kosten.
Hier mijn raad kost geen cent.
Een ijzeren discipline en weinig eten.
En doorzetten,je gaat je ziek zwak en
misselijk voelen,dat is het nou net,
en dan moet je doorzetten.
Suc 6
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat ik snel wil afvallen?
Telkens als je een aanval van eet/snoep/snacklust krijgt drink je eerst 2 glazen water of thee/koffie zonder suiker en melk, of cola light. Dat vult al lekker dus pak je minder om te snaaien. Verder koop je bij de kringloopwinkel een hometrainer (de mijne kostte 12,50 en is een echt goed ding) en daar ga je bv 3 x per dag 10 minuten op. Het is ook zaak om gewoon geen snoep of snacks meer te kopen want anders zondig je toch weer. In diëten zie ik niet zoveel. Het is moeilijk om je eraan te houden en als je ermee stopt komen die kilo's gauw weer terug. Als je echt wilt kan je het zelf, zonder sportschool, dieet of coach.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kringloop winkel!! Dat ik daar niet aan heb gedacht! Ik wilde er een kopen, maar die krengen zijn normaal wel echt duur. Opzich kan ik me nog wel inhouden met snoep en snacks ed, dus dat zit al wel goed. Wel moet ik écht beter gaan ontbijten.
Bedankt!
zondag
12 jaar geleden
Succes! (zeg ik met de tong uit mijn mond). Heb me net 5 minuten op dat ding het leplazarus getrapt, met de weerstandsschakelaar op 2. Telkens als je klaar bent geeft het een goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :p Okee !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op marktplaats staan ook veel van dergelijke apparaten.
+ voor het antwoord
Afvallen met iets dat weinig geld kost is heel simpel. Je koopt geen snacks en snoep meer en je gaat minstens 3x in de week een 1/2 uur wandelen tegen een stevig tempo.

Met het geld dat je uitspaart van de snacks en snoep koop je gezonde voeding die weinig calorieën bevat.
Weeg je maar één keer in de week, dan zie je de weegschaal in dalende lijn gaan. Je gewicht zien zakken zal zeker bijdragen om gemotiveerd te blijven.

Beloon jezelf één keer in de week met eten waar je het meeste zin in hebt. Zo heb je altijd iets om naar uit te kijken. Maar daarna terug met goede moed verder.
Zo doe ik het ook :)

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog vergeten: verdeel het aantal calorieën dat je mag eten over 6 kleine maaltijden in plaats van 3 grote. Zo krijgt het hongergevoel minder kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het inderdaad zó simpel..? Mag ik vragen hoeveel kg je hierdoor dan al kwijt bent?
Luister naar de cd's van Ben Tiggelaar over dromen durven doen. Je zou ze kunnen lenene bij de bieb. Hij gaat in op de momenten dat je terug valt in oud gedrag. Dit gaat over elk gedrag dat je wilt veranderen dus niet alleen over afvallen. Het is een goede duidelijke cd die je zou kunnen helpen om om te gaan met de moeilijke momenten.

http://www.tiggelaar.nl/shop/dromen-durven-doen-op-luister-cd-dvd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot dit jaar waren een paar keer per jaar dietisten vergoed uit de ziektekosten verzekering, maar per 2012 verdwijnen die uit het basispakket. Informatie over gezonde voeding kan je overal op internet of in de bibliotheek vinden en een vriendin kan je misschien nog beter steunen omdat zij je beter kent.

Misschien is er iemand in je omgeving die je buddy kan worden. Die je stimuleert en waar je mee kan praten op moeilijke moment. Dit kan je partner zijn of een vriendin. Het liefste iemand die niet alleen kijkt naar wat fout gaat en met het opgeheven vingertje zwaait als het niet goed gaat, maar juist de goede momenten benadrukt. Als je iemand naast je hebt staan is het makkelijker vol te houden.

Stel kleine doelen, bijvoorbeeld eerst 5 kilo en als je dat gehaald heb, beloon jezelf dan, met een bos bloemen of iets anders wat jij leuk vindt.

Tot slot zou ik je willen adviseren om een dieet te kiezen die makkelijk is vol te houden en houd je aan dit dieet. Als je elke keer een ander dieet begint kan het averechts werken.

Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet alles over voeding. Ik weet wat goed is, wat niet goed is en allerlei dingen, ik kan ze alleen niet toepassen. Ik heb geen vriendinnen, en mijn partner sport niet mee ivm zijn vermoeiende werk.
Bedankt voor de tips.