Wat gebeurd er als je praat terwijl dat niet mag door een poliepoperatie?

Van de week werd er weer een zanger aan een poliep aan zijn stembanden geopereerd en mag nu totaal geen geluid maken met zijn stembanden.
Ik vroeg mij af wat er gebeurd als hij dat wel zou doen.
Daarom dus bovenstaande vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zat het zo: door de trillingen wordt de wond (?) iedere keer opnieuw open gehaald waardoor het herstel langzamer gaat en er steeds meer littekenweefsel wordt gevormd.

Het beste antwoord

Een poliep op de stembanden zit op de plek waar de stembanden tegen elkaar komen, vooral bij verkeerd gebruik van de de stem. Bij normaal gebruik komen de stembanden over de hele lengte tegen elkaar. Bij bijvoorbeeld fluisteren, maar ook verkeerd zingen, maar gedeeltelijk. Op de plek waar ze tegen elkaar komen, kan dan een verdikking ontstaan. Die kan nog overgaan met stemrust, maar als het te lang duurt, kan het uitgroeien tot een poliep, die operatief verwijderd moet worden.
Je kunt je voorstellen dat op de plek waar de poliep verwijderd is, een wondje zit. Wanneer je dan meteen weer gaat praten, krijgt dat wondje niet de kans om te genezen. Het zit immers precies op de plek waar de stembanden tegen elkaar komen.
Bovendien is het van belang dat het weer gaan praten en zingen onder begeleiding van een logopedist gaat, omdat anders op dezelfde manier weer een poliep zal ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan kunnen zijn stembanden niet herstellen, en loopt hij kans niet meer te kunnen zingen maar alleen nog maar hees stemgeluid voort te kunnen brengen....
Amadea
11 jaar geleden
Dan zou je ongeveer het stemgeluid van Bonnie Tyler kunnen krijgen. Zij ging ook voortijdig haar stem gebruiken, terwijl het afgeraden werd. Het bracht haar wel succes!