Geldt het Oedipuscomplex ook voor homo's en lesbiennes?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oedipuscomplex

Toegevoegd na 2 minuten:
In de 19e eeuw gaf de psycholoog Sigmund Freud de naam oedipuscomplex aan de door seksualiteit bepaalde instinctieve erotische binding van het kind aan zijn ouders, waarbij met name de zoon zich aangetrokken voelt tot de moeder (en de vader als concurrent ziet).
De naam verwijst naar de Griekse legende over Oedipus, die door het noodlot zijn vader doodde en met zijn moeder trouwde.
Een vergelijkbaar verschijnsel bij meisjes wordt het electracomplex genoemd (naar de dochter van Agamemnon). Bij een electracomplex voelt een meisje zich aangetrokken tot haar vader en ziet ze haar moeder als een concurrente.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dat complex geldt voor iedereen die deze gevoelens heeft. Seksuele voorkeur maakt hierbij niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is zelfs zo, dat heel breed de theorie werd aangehangen dat het oedipuscomplex de *oorzaak* zou zijn van homoseksualiteit. Dat blijkt nu gelukkig psychologie van de koude grond te zijn, maar toch... Zie het onderstaande artikel:
14 jaar geleden
Zeer goeie vraag!
Moeilijk ook ...

Wanneer dit zou gelden zou het zo zijn => electracomplex voor Homo's (moeder dode voor vader) en oediuscomplex voor lesbiennes (vader dode voor moeder).
Maar het blijft natuurlijk vaag. Oedipus was een man en dode zijn vader en trouwde met z'n moeder. Als een lesbiennen met het oediuscomplex haar vader dood en trouwt met d'r moeder klopt dit het best. Maar het is natuurlijk niet meer naar wat het is afgeleid. Man dood vader voor moeder. Het word vrouw dood vader voor moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een bepaalde psychoanalytische stroming zijn juist homo mannen onbewust in hun homoseksualiteit terechtgekomen door een onverwerkt Oedipuscomplex.

Het werkt zo . Jongetje voelt zich aangetrokken tot de moeder ( instinctieve erotische binding met de eerste vrouw in zijn leven ) . De onbewuste verbinding wordt in de jeugd niet doorbroken of verwerkt , maar zet zich onbewust voort. Daardoor krijgt in de puberteit de jongen erotische en emotionele gevoelens bij andere jongens omdat dit niet conflicteert met zijn niet opgeloste Oedipuscomplex .

Hoe het bij meisjes werkt weet ik niet .