Waarom gaan de oren van freedivers niet stuk?

Freedivers kunnen tot ongelooflijke diepten duiken. De water druk op het trommelvlies bij -100 meter is 11 bar terwijl de druk in de holten van het oor de 1 bar van zeeniveau is. Een verschil van 10 bar dus. Hoe kan het dat het trommelvlies niet scheurt bij zo'n drukverschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

In principe klaren freedivers hun oren op dezelfde manier als scubadivers dat doen, dus door bijvoorbeeld een slikbeweging te maken. Op grotere diepte wordt de lucht echt zodanig samengeperst, dat er te weinig lucht over is om de oren te klaren.

Het blijkt, dat freedivers op dit soort diepten hun neusholten vol laten lopen met water. De lucht, die aanvankelijk in de holtes zat verplaatst zich dan naar de nasopharynx en kan zo, via de buis van Eustachius in het middenoor komen. Zo is er weer voldoende lucht om te klaren.
Er schijnen zelfs mensen te zijn, die zelfs hun middenoor vol kunnen laten lopen met water.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard lopen de oren bij freediving wel een groter risico, dan bij normaal scubadiving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij doordat ze hun oren telkens zekeren: even een slikbeweging maken en zo hun oren aanpassen aan de druk.