mag ik als 16 jarige met n jongen van 26 gaan ? of echt pas vanaf dat ik 18 ben ?

Ik ben echt mega verliefd op een jongen van 26 mag het wel of niet volgens de wet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26 was n typfout
Ritsuka
10 jaar geleden
Natuurlijk, ga er voor :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent 16 dus niemand houd je tegen,je hoeft geen 18 te zijn.
10 jaar leeftijdsverschil is niet zo heel erg,maar nu kan het nog wel problemen geven,omdat iemand van 26 in een andere levensfase zit dan iemand van 16(ik heb zelf ook een ouder vriendje gehad en mijn ouders waren niet echt blij)
ItisILeClerc
10 jaar geleden
met 16 ben je wat seks betreft meerderjarig, dus geen probleem

Antwoorden (3)

Ja hoor, jij mag volgens de wet verliefd zijn op wie je maar wilt.....
Jij mag als 16-jarige best verkering hebben met iemand van 26.
Diegene van 26, die moet wel een beetje opletten.

Het kan fout gaat als het om seks gaat.
Maar jouw vraag gaat daar toch niet over.............of wel?

Vrijwillige seksuele handelingen met minderjarigen die zestien jaar of ouder zijn, zijn in beginsel niet verboden volgens de wet.
Maar het verleiden van iemand in deze leeftijdsgroep [ 16 - 17 jaar ] met giften of beloften van geld of goed, net als het misbruiken van bijvoorbeeld een gezagsverhouding mag niet. Maximumstraf: 4 jaar gevangenisstraf.

Toegevoegd na 21 seconden:
http://www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ik zou met n 26jarige mogen gaan ? Ik ben echt helemaal gek van m maar ik wil t zeker weten voordat ik tegen de wet inga
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die jongen is 26 "16" was n typfoutje
Volgens de wet mag het wel, maar je ouders zijn tot je achttiende verantwoordelijk voor je welzijn (en nog een heleboel andere dingen). Of je ouders er mee akkoord zullen gaan, is dus de vraag.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Minderjarige staat onder meer deze teksten, waarmee hetzelfde wordt aangegeven:

"Minderjarigen zijn mensen die jonger zijn dan een bepaalde leeftijd, en daardoor andere rechten en plichten hebben dan volwassenen.

Tot welke leeftijd men minderjarig is, is wettelijk bepaald en verschilt per land. In Nederland (en in België) is men minderjarig tot de leeftijd van 18 jaar, tenzij men is gehuwd"

"Een minderjarige kan niet geheel vrij over zijn persoon en zijn goederen beschikken. Die begrensde vrijheid is door het recht gewild om de minderjarige te beschermen tegen onervarenheid of roekeloosheid"

"Veel landen kennen een minimumleeftijd voor seksueel contact (in Nederland 16)."

"Het recht op een privé-leven van kinderen is beperkt tegenover hun ouders: die kunnen de lectuur, vrienden, gevoels- en andere relaties en zelfs de correspondentie van hun kinderen controleren en reguleren. Het enige wat ouders hun kinderen niet kunnen verbieden, is grootouders te bezoeken."

Toegevoegd na 18 minuten:
Het antwoord van Momopoyolo geeft extra informatie. Wat zij schrijft, staat vermeld in Artikel 248a van het Wetboek van Strafrecht:

"Artikel 248a

Hij die door giften of beloften van geld of goed, misbruik van uit feitelijke verhoudingen voortvloeiend overwicht of misleiding een persoon waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat deze de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, opzettelijk beweegt ontuchtige handelingen te plegen of zodanige handelingen van hem te dulden, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie."

De 26-jarige loopt dus enig risico, wanneer iemand vindt dat hij bijvoorbeeld misbruik maakt van zijn overwicht door het bestaande leeftijdsverschil tussen jullie.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ook mag er geen sprake zijn van een gezagsverhouding tussen de 16-jarige en de 26-jarige, zoals die bijvoorbeeld bestaat tussen een leraar en een leerling(e):

"Artikel 249

1. Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie."
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nouja mijn moeder is gek van m maar dat zegt ze nu .. totdat ik m leuk vind ze maakt er grapjes over zoals ; ik heb je uitgehuwelijkt aan hem . En dat zegt ze bijna elke dag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je moeder ermee akkoord gaat dan heb je vrij spel,maar informeer eerst eens echt bij je moeder wat zij ervan zal vinden voordat je met hem een relatie aan gaat.
Wat vindt hij er eigenlijk zelf van? + voor het antwoord.
Antoni
10 jaar geleden
Hierbij een correctie van en een aanvulling op mijn antwoord. "Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Minderjarige staat onder meer deze teksten, ..." moet zijn: "Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Minderjarige staan onder meer deze teksten, ..." http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXIV/Artikel249/geldigheidsdatum_07-08-2013 is de link naar de tekst van Artikel 249 van het Wetboek van Strafrecht.
Van de wet mag het (met wat haken en ogen), van de vuistregel "de helft plus 7" niet.
Pas dus goed op jezelf en dan komt alles goed :)