Volgens mij is alleen de 2e stelling juist. Als je een bepaald uiterlijk, zal welk gedrag dan ook, het uiterlijk niet niet beïnvloeden.
Als je daarentegen knap bent kan je gedrag daar mee verband houden en wordt er meer van je getolereerd, dan wanneer je uitgesproken lelijk bent.
Daar ga je je dan ook naar gedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit gaat beide kanten op, mits je niet uitgaat van een natuurlijk uiterlijk.

Laten we als voorbeeld een tiener meisje nemen.

Stel dat ze merkt dat ze "een van de knapste meisjes van de klas is". Dan zal dit zeker invloed hebben op haar gedrag, ze zal mogelijk jongens gaan uitlokken en met ze gaan flirten, om klasgenoten jaloers te maken. Of ze wordt juist erg arrogant t.o.v. de "lelijkere" meisjes.

Andersom kan het natuurlijk ook. Een meisje dat weet dat ze wat "minder knap" wordt gezien, zal mogelijk aan haar uiterlijk gaan werken. Wat langer voor de spiegel etc.

In zeker zin werkt het dus beide kanten op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dit is weer:

Allebei de gevallen zijn waar.
Hangt van omstandigheden af.

Het is onderzocht dat knappe mensen meer succesrijk zijn.
Dat kan door hun zelfvertrouwen komen, maar ook door subjectieve waarnemingen en oordelen van de ander.
Weten dat je er goed uit zien, kan je meer zelfvertrouwen geven en dat straal je uit.

Het is ook duidelijk dat een goed verzorgde sollicitant meer kans op de baan maakt, dan een slordig persoon.
Maar misschien wil die slordig persoon helemaal die baan niet hebben (verplichte sollicitatie), dan zal hij zorgen dat zijn uiterlijk - en zijn gedrag - zorgen voor afwijzing.

Dit soort zaken zijn niet in generaliserende termen te omvatten.
Het is NIET zo dat alle dikkerds gezellige mensen zijn.

Iemand die een minder leuk uiterlijk heeft, er misschien volgens de normen niet zo best uit ziet, kan door
ervaringen en kennis of andere zaken, gewoon heel sterk overkomen. En zich sterk gedragen. En succesvol zijn.