Kan een te hoge Hb-gehalte bij vrouwen schadelijk zijn?

Ik heb het over een Hb-gehalte van 10.
Ik heb ooit eens van iemand gehoord dat dat net zo goed slecht is als een laag Hb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (3)

Dat is zeker niet goed, je kan er trombose van krijgen, of polycythemie. Als je huidproblemen krijgt kan je het beste even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 valt nog binnen de waarde, die liggen tussen de 7,5 en 10 mmol/L bij vrouwen.
Een te hoog HB kan wijzen op een ernstige ziekte van de longen of uitdroging of verhoogde aanmaak van rode bloedcellen in het beenmerg. Dus is je HB echt veel hoger dan 10 is extra onderzoek nodig. Het is niet zo dat je door een te hoog HB ziek wordt, maar het is dus een aanwijzing dat er iets mis kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er zeker even mee naar de huisarts gaan!