Kan je plantaardige eiwitten binnen krijgen via een supplement?

Bijvoorbeeld in capsules,bestaat dat?
Dus niet uit soja of calorierijke shakes.
Ik vind alleen dat namelijk als ik ga zoeken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Eiwitten leveren nu eenmaal kcal, dus als je eiwitten binnen wilt krijgen, krijg je automatisch ook calorieën.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik heb hier bijvoorbeeld een pot Whe Protein staan, dit levert per 100 gram 93 gram eiwitten, hoge concentratie dus. En 100g is 385 kcal, daar kom je nu eenmaal niet onderuit. Zie ook deze lijst, eiwitten is ook kcal, dus je zult ze toch echt moeten eten: http://www.fitnesstreats.com/2012/04/what-does-20-grams-of-protein-look-like/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was er al bang voor dat het niet bestond.
Ik durf (nog)geen dingen te eten die veel calorieën bevatten.
Ik probeer wel zoveel mogelijk binnen te krijgen wat ik nodig heb.
Elke dag bijv visoliecapsules wat jij mij als tip had gegeven bij een andere vraag.
Ik weet nu ook dat mijn haaruitval zo erg was omdat het een combinatie was van vitamineB en plantaardig eiwit tekort.
Dan wil ik voorkomen nu mijn haar weer heel lang is gegroeid,af en toe heb ik toch nog wel haarverlies. Bedankt in ieder geval.

Antwoorden (1)

Eiwitten bevatten van zichzelf (helaas) ook al calorieën. Even ter vergelijking, eiwitten bevatten per 1 gram 4kcal. Vet 9kcal. Voor zover ik weet bestaan er geen eiwitcapsules. Dit heeft mogelijk te maken met de vorm waarin eiwitten meestal komt, namelijk poedervorm, maar dit durf ik echt niet zeker te zeggen.
Verder als het je vooral om de calorie-inname gaat, kan je ook kijken naar zogenaamde 'diëet-eiwitten', maar dan wel ook in shake-vorm. Zelf heb ik thuis ook een pot, en alhoewel het qua calorieën niet veel scheelt met 'normale' proteïneshakes, het scheelt vaak wel koolhydraten, met name bestaande uit suikers en minder vet, waardoor je minder van de 'dikmakende' stoffen binnenkrijgt. Een overschot aan koolhydraten en vetten worden sneller als vet opgeslagen, dan eiwitten.
Verder is het denk ik van belang om te weten dat het je sowieso veel goed zal doen om veel proteïne binnen te krijgen, of het je gaat om gewichtsverlies of spieropbouw. Het is o.a. in een onderzoek naar voren gekomen dat mensen die de ochtend begonnen met een proteïne bron, gedurende hele dag minder eetlust hadden, mocht je doel afvallen zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er bestaat overigens geen officiële ADH van proteïnen, maar er wordt doorgaans aanbevolen om minstens 1g per kg lichaamsgewicht binnen te krijgen, en meer als je spiermassa wil opbouwen.