krijg je van squats dikkere benen? (voornamelijk bovenbenen)

Ik doe sinds een paar maanden aan squats. Nu heb ik het gevoel dat mijn bovenbenen dikker (steviger) zijn geworden, kan dat? Ik heb niet zon probleem met gespierde benen, maar zou het niet fijn vinden als ze door de squats breder en dikker worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Dat kan ja, door squat (vooral met gewichten) worden je benen strakker en gespierder,en ze kunnen ook iets dikker wordenhierdoor.
Daar is natuurlijk niks mis mee, maar als je dit niet prettig vind, kun je beter wat meer andere oefeningen doen, bijvoorbeeld meer op het bovenlichaam gefocust.
Eventueel in combinatie met stretchen/yoga, dan worden je spieren weer wat langer.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, dat kan je wel verwachten.
Bij squats train je de spieren in (onder andere) je bovenbenen. Net zo goed als andere spieren bij krachttraining groter worden, worden de spieren in je bovenbeen er ook groter, en dus dikker, door. Als de spieren in je bovenbeen dikker worden dan neemt dus ook de omvang van je hele bovenbeen toe.
Dit is dan dus geen toename in vet op je bovenbeen, maar puur een toename in spierweefsel.

Als je weinig vet op je bovenbenen hebt dan zullen ze aanvankelijk dikker (gespierder) worden totdat de spieren een dusdanige omvang hebben bereikt dat ze de squats goed uit kunnen voeren. Een nog verdere toename in spierkracht is dan niet meer nodig voor de spieren om de oefeningen te kunnen doen.
Als je wel veel vet op je bovenbenen hebt, dan neemt aanvankelijk de omvang ook wat toe. Op een gegeven moment stopt ook in dit geval de groei van de spieren, maar gaat de vetverbranding gewoon door. Daardoor kan op de duur de omvang ook weer wat afnemen.

Hoeveel je benen in omvang toe zullen nemen is van erg veel factoren afhankelijk, daar kunnen we dus niets over zeggen.
Overigens betekent dit wel, dat je je spieren goed aan het trainen bent. Dat lijkt me toch juist positief?