Hoeveel water moet je per dag drinken om niet dood te gaan?

Dus echt minimaal om niet te sterven, dus ik heb het niet over aanbevolen hoeveelheden.
Met warmte zal het wel iets meer zijn, dat zal dan andere cijfers zijn.

Toegevoegd na 29 minuten:
Laten we 2 voorbeelden nemen:
1e voorbeeld als je in de woestijn loopt. En je wilt minimaal een aantal weken overleven. Dus het is (erg) warm, en je beweegt veel.

Ander voorbeeld bij normale temperatuur, en je beweegt zo weinig mogelijk om zo lang mogelijk te overleven.

Toegevoegd na 1 uur:
og een toevoeging:
als je niet eet!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens Amerikaans Health and Nutrition Board in 1945 zou een volwassene ongeveer 1 milliliter water nodig hebben voor het verbranden van één kilocalorie. Als je er dan vanuit gaat dat een gemiddeld mens ongeveer 2000 kcal moet eten op een dag om op gewicht te blijven en normale activiteiten te kunnen ontplooien, dan zou je 2000 milliliter water moeten drinken. Daar is dat algemene advies van "2 liter water" op een dag op gebaseerd. De gein daarvan is alleen dat daarin geen rekening is gehouden met het vocht dat al in ons voedsel zit. Zeker als je veel groente en fruit met relatief veel vocht eet, zul je met alleen je eten al in de buurt van die 2 liter komen. Dat wil niet zeggen dat het goed of gezond is om daar verder niets bij te drinken, en ik denk dat de meeste mensen er uiteindelijk diverse klachten van zouden krijgen, maar daar zou je dus op moeten kunnen overleven. Nu noem je een extreme situatie: lopen door de woestijn. Het antwoord daarbij zou zijn: je hebt dan meer calorieën nodig om je lichaam te onderhouden, dus evenzoveel meer vocht om die kcal te kunnen verwerken. Hoeveel dat precies is, verschilt per persoon. Daarnaast zul je het vocht wat je verliest door zweten, aan moeten vullen. Even een grove schatting, maar opgeteld bij het feit dat je veel verbrand, zou je dan al gauw aan een absoluut minimum van zes a acht liter komen denk ik. In je andere situatie is het dus veel minder: als je weinig beweegt, weinig zweet en dus én weinig verbrandt én weinig kwijtraakt, heb je veel minder vocht nodig. Maar hoeveel dat is, verschilt ook per persoon. Een gespierde man van 1 m 95 verbrandt in rust al veel meer dan een vrouw van 1 m 65 die amper 40 kg weegt en weinig spiermassa heeft. Een jongen van 15 daarentegen die net zijn groeispurt is begonnen, verbrandt veel meer en heeft dus meer eten én meer vocht nodig. Je introduceert nog een element: je gaat er vanuit dat er niet gegeten wordt. Op zich verandert dat niet zo heel veel aan hoeveel je verbrandt op een dag, met dat verschil dat je op den duur je spieren gaat verbranden en daarmee minder nodig gaat hebben. De gevolgen voor je gezondheid zijn zeker in je eerste voorbeeld dan desastreus en velen zullen dat niet overleven. Maar theoretisch is het in die situatie vooral heel belangrijk om vooral niet te vergeten dat je geen vocht uit je voeding haalt, dus dat je echt extra zult moeten drinken. Minimaal wat je gebruikt voor je verbranding (want die stopt niet) plus wat je verliest.

Anderhalve liter per dag; zie link.

Bronnen:
http://www.preventievegezondheidszorg.com/...

De behoefte aan water is sterk afhankelijk van omgevingsfactoren (wind droogt uit, warmte zorgt voor verdamping), de aard van het voedsel (droog, nat, gemakkelijk of moeilijk te verteren) en de mate van lichamelijke activiteit. De absolute minimale behoefte voor volwassenen is 1 liter water per dag. Maar dit geldt alleen wanneer niet gegeten wordt en geen activiteit wordt ontplooid! Bij geringe lichamelijke activiteit, in gematigde klimatologische omstandigheden en een voedselconsumptie die in Nederland als gemiddelde wordt gehanteerd, wordt de minimale behoefte op 1,5 liter per dag ingeschat.

Bronnen:
http://www.globetrotter.nl/vochthoeveelheid.html

Een gezonde volwassene verliest dagelijks ongeveer 1 liter vocht via de huid (zweten), de ademhaling en de stoelgang, plus een variabele hoeveelheid via de urine. Dat vocht moet aangevuld worden via voeding en drank om de vochtbalans in evenwicht te houden. Via onze voeding en het normale metabolisme krijgen we ongeveer 1 l vocht per dag binnen, afhankelijk van het soort en de hoeveelheid voedsel en van het energieverbruik. De rest moet via dranken worden aangeleverd. De urineproductie per dag bepaalt daarom de minimale hoeveelheid die een mens dagelijks moet drinken. Onder normale omstandigheden is per 24 uur ongeveer 500 milliliter vocht nodig opdat onze nieren voldoende urine kunnen produceren om alle afvalstoffen te kunnen verwijderen. Alle urine die méér geproduceerd wordt, scheidt men uit als ‘vrij water’. Onder normale omstandigheden zou een gezonde volwassene dus kunnen volstaan met het drinken van een halve liter water per dag. Alles wat je meer drinkt wordt gewoon uitgescheiden. Als er bijkomend vochtverlies plaatsvindt, moet de vochtopname uiteraard navenant worden verhoogd. Bij hevig zweten tijdens sporten bijvoorbeeld kan het verlies oplopen tot anderhalve liter per uur.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100