Heel kort gezegd is dat: "angst in gezelschap van mensen". Een andere term voor verlegenheid zou angst in sociale situaties kunnen zijn. In gezelschap van mensen denk je constant dat je beoordeeld of erger nog veroordeeld wordt bij alles wat je doet en zegt. Daardoor word je je pijnlijk bewust van jezelf, van alles wat je doet en zegt. Het kan dat je hierdoor minder betrokken bent of lijkt bij bijvoorbeeld een gesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vaak durf je dan niet goed te praten bij andere mensen.,
je voelt je snel ongemakkelijk, bij meerdere mensen.
je zal niet snel je mening zeggen in een groep
14 jaar geleden
Binnenkomen op een feestje, tijdens een vergadering iets zeggen, hulp vragen... Verlegen mensen vinden deze situaties moeilijk. Het zweet breekt ze uit, ze blozen en voelen zich heel ongemakkelijk en gespannen. Verlegenheid is angst in gezelschap van andere mensen.

Vaak hebben verlegen mensen vooral problemen met initiatief tonen: ze vinden het erg moeilijk om als eerste iets tegen iemand anders te zeggen.

"Doe ik het wel goed?" vragen verlegen mensen zich steeds af. "Vinden ze mij niet raar?" Vaak ontstaat verlegenheid in de puberteit. Vanaf die leeftijd kunnen mensen zich heel onzeker over zichzelf gaan voelen.

Verlegenheid komt veel voor; 40% van de mensen heeft er (wel eens) mee te maken. De helft daarvan heeft er echt heel veel last van en wil er van af. Met gedragstherapie en socialevaardigheidstraining is er heel wat aan verlegenheid te doen.

Verlegenheid wordt ook wel sociale angst genoemd. Is de verlegenheid zo ernstig dat iemand andere mensen het liefst uit de weg wil gaan, dan spreken we van een sociale fobie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat men niet zo goed druft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje zich schamen. Is verlegenheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlegenheid is de verlamming die optreedt als je naar jezelf kijkt, dus de zelfreflectie die verlamt je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Verlegenheid is angst in gezelschap van mensen en komt in veel vormen en gradaties voor. Iedereen is verlegen voor een grote zaal vol mensen, maar er zijn ook mensen die hun huis niet uit durven"

Voor advies en ondersteuning kan je terecht bij de Vereniging van Verlegen Mensen. Van die site komt ook de bovenstaande omschrijving van het begrip verlegenheid.

(RJ)