Is er een verband tussen ADD en Parkinson?

Is er een verband tussen ADD en de ziekte van Parkinson? Aangezien er bij beide een gebrek aan dopamine bestaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (1)

Niet op die manier. Maar het probleem zit 'm in jouw stelling: je zegt dat bij zowel Parkinson als bij AD(H)D een gebrek aan dopamine bestaat. Dat klopt niet. Bij Parkinson is er een gebrek aan dopamine. Bij AD(H)D is een verminderde activiteit van het dopaminerge systeem wel eens *verondersteld* omdat de middelen die werken tegen ADHD (amphetamines) iets met de dopamine-receptors doet. Dit toont echter nog niet aan dat daarom de óórzaak van ADHD daar ook in ligt. Immers: dat paracetamol helpt tegen hoofdpijn, is natuurlijk nog geen bewijs dat de oorzaak van die hoofdpijn een tekort aan paracetamol in de hersenen is. Het vreemde is echter dat juist de middelen die echt zorgen voor meer dopamine in het brein (namelijk de middelen tegen Parkinson) geen enkel effect hebben op de symptomen van AD(H)D. Er is dan ook nooit een direct verband aangetoond tussen dopamine en ADHD. Er bestaan allerlei hypothesen en vermoedens over de oorzaak of oorzaken van ADHD, maar er is nog nooit een oorzaak onomstotelijk aangetoond. De waarheid is dat we gewoon niet weten wat de oorzaak is van deze combinatie van druk, overbewegelijk en impulsief gedrag die we - bij een bepaalde mate van ernst en beperkingen die daarmee samenhangen - benoemen als ADHD.

Er is wel een indirect verband gevonden tussen ADHD en Parkinson, maar dat zit in de medicatie. Bij ratten en apen is aangetoond dat het (langdurig) gebruik van middelen als Ritalin en andere stimulerende middelen die voorgeschreven worden bij AD(H)D, het risico op Parkinson op latere leeftijd verhoogt. Ook retrospectieve studies bij mensen wijzen erop dat dit verband aanwezig is en dat dus het gebruik van dergelijke middelen de kans op het ontwikkelen van Parkinson kan verhogen, hoewel het nog om relatief kleine groepen gaat en er dus nog geen definitieve conclusies getrokken kunnen worden.

Ik heb een paar links toegevoegd waar je misschien nog wat meer informatie in kunt vinden over dit mogelijke verband.