Waarom verkleurt mijn schaamhaar niet, ook al ben ik op mijn hoofd inmiddels grijs à wit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt nog wel.

Het beste antwoord

Hoofdhaar is niet hetzelfde als schaam- of okselhaar. Hoofdhaar groeit namelijk sneller. Dit is van belang omdat door het verouderingsproces steeds minder pigment (melanine) in de haarzakjes wordt afgezet. Snel groeiend haar verbruikt het pigment eerder en zal dus eerder grijs kleuren.
Wanneer dat precies gebeurt, ligt vast in de genen, en dat geldt ook voor kaalheid. Verder speelt de gevoeligheid van het haar voor het hormoon dihydrotestosteron (de ‘voorloper’ van testosteron) een belangrijke rol. Hoofdhaar, dat gevoelig is voor dihydrotestosteron, valt eerder uit; het ongevoelige schaamhaar blijft aanwezig.
Een leuk extraatje is dat testosteron op sommige plekken juist voor extra beharing zorgt. Hierdoor kunnen mannen met een kale kop wel weelderig rughaar hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoofdhaar is een ander soort haar dan schaamhaar. Hoofdhaar groeit namelijk sneller. Dit is van belang omdat door het verouderingsproces steeds minder pigment (melanine) in de haarzakjes wordt afgezet. Snel groeiend haar verbruikt het pigment eerder en zal dus eerder grijs kleuren. Wanneer het precies gebeurt ligt vast in je genen.
Verder speelt de gevoeligheid van het haar voor het hormoon dihydrotestosteron (de ‘voorloper’ van testosteron) een belangrijke rol. Hoofdhaar dat gevoelig is voor dihydrotestosteron valt eerder uit. Schaamhaar is hier ongevoelig voor en blijft dus aanwezig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer informatie is te lezen op http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/schaamhaar-grijs.55713
Amadea