Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom verkleurt mijn schaamhaar niet, ook al ben ik op mijn hoofd inmiddels grijs à wit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt nog wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoofdhaar is niet hetzelfde als schaam- of okselhaar. Hoofdhaar groeit namelijk sneller. Dit is van belang omdat door het verouderingsproces steeds minder pigment (melanine) in de haarzakjes wordt afgezet. Snel groeiend haar verbruikt het pigment eerder en zal dus eerder grijs kleuren.
Wanneer dat precies gebeurt, ligt vast in de genen, en dat geldt ook voor kaalheid. Verder speelt de gevoeligheid van het haar voor het hormoon dihydrotestosteron (de ‘voorloper’ van testosteron) een belangrijke rol. Hoofdhaar, dat gevoelig is voor dihydrotestosteron, valt eerder uit; het ongevoelige schaamhaar blijft aanwezig.
Een leuk extraatje is dat testosteron op sommige plekken juist voor extra beharing zorgt. Hierdoor kunnen mannen met een kale kop wel weelderig rughaar hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoofdhaar is een ander soort haar dan schaamhaar. Hoofdhaar groeit namelijk sneller. Dit is van belang omdat door het verouderingsproces steeds minder pigment (melanine) in de haarzakjes wordt afgezet. Snel groeiend haar verbruikt het pigment eerder en zal dus eerder grijs kleuren. Wanneer het precies gebeurt ligt vast in je genen.
Verder speelt de gevoeligheid van het haar voor het hormoon dihydrotestosteron (de ‘voorloper’ van testosteron) een belangrijke rol. Hoofdhaar dat gevoelig is voor dihydrotestosteron valt eerder uit. Schaamhaar is hier ongevoelig voor en blijft dus aanwezig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer informatie is te lezen op http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/schaamhaar-grijs.55713
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding