in hoeverre krijg je je handfunctie na een peesschede ontsteking terug?

Na een operatie om een triggerfinger te verhelpen is plotseling, na twee weken een ontsteking ontstaan waardoor de hele hand opengelegd moest worden en gespoeld is. Wie weet in hoeverre je je 'normale' handfunctie terugkrijgt. Bv om te schrijven en je de soepelheid om weer met 10 vingers te kunnen typen, en de kleinste dingen weer te kunnen oppakken??!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan jouw chirurg je niet eens me zekerheid vertellen, dus voor ons wordt het helemaal lastig. Als er niks geraakt is door de operatie of kapot gegaan is door de ontsteking dan kan je volledige functieherstel verwachten,
maar dat weet je pas achteraf, afwachten dus. NB. Goed eten / leven bevordert genezing en vermindert de kans op ontstekingen.

Antwoorden (1)

Dat is voor ons met geen mogelijkheid te zeggen. Het hangt er maar net vanaf hoeveel schade de ontsteking heeft aangericht. Nu het hele gebied open gelegd is mag je verwachten dat er een litteken komt op de plek waar nu de wond zit. De pees kan door het littekenweefsel soms moeilijker door de schede bewegen. Dit in combinatie met schade door de ontsteking zelf kan de handfunctie zeker (ernstig) beperken.
Aan de andere kant kan de schade ook erg meevallen. Als de hoeveelheid littekenweefsel ook meevalt kunt u de handfunctie ook volledig terugkrijgen.
Alles wat tussen deze uitersten zit is ook mogelijk.

Zeker als littekenweefsel het probleem is, dan is een hersteloperatie door een plastisch chirurg een optie. Dat betekent dan wel weer een operatie met natuurlijk ook complicaties.
Als de functiebeperking meevalt is fysiotherapie waarschijnlijk ook voldoende.

Helaas is het dus een kwestie van afwachten. Gelukkig zijn er waarschijnlijk nog wel mogelijkheden als het resultaat tegen blijkt te vallen.
Voor nu eerst maar richten op herstel, meer kunt u niet doen.