Hoe doe je een borstonderzoek (om eventuele borstkanker snel te herkennen)?

Er wordt aangeraden om regelmatig zelf je borsten goed te bevoelen om eventuele knobbels snel op te sporen. Op die manier ben je er zo snel mogelijk bij voor het geval je borstkanker mocht hebben.

Maar als je dat doet, en je voelt (voor zover mogelijk vanwege de buitenste "vetlaag") eigenlijk *alleen maar* een soort bobbelig geheel - en als die bobbels gedurende de cyclus ook nog eens veranderen - hoe herken je dan een eventuele beginnende borstkanker? Is dat dan een knobbel die oppervlakkiger aanwezig is en dus duidelijker te voelen is? Of moet je het op een andere manier voelen?

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://thuisarts.nl/borstkanker/ik-wil-zelf-mijn-borsten-onderzoeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je om borstkanker op te sporen toch best door een arts naar je borsten laat kijken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het wordt juist aanbevolen om *zelf* regelmatig een controle uit te voeren. Alles wat je zelf prima kunt doen, hoeft een arts niet te doen.

Het beste antwoord

Heel belangrijk is dat je het onderzoek doet op dezelfde dag van de cyclus, want, zoals je heel terecht stelt, de borst verandert in de loop van de cyclus.
Dat maakt het uiteraard niet eenvoudiger, want je moet "onthouden" bijna één maand lang tot de volgende keer hoe elk specifiek gebied voelde.
In ieder geval, en dat is voor iedere vrouw anders, is er altijd een moment in je cyclus waar de borsten de minste 'natuurlijke' knobbels hebben, vaak halverwege of net voor de helft van de cyclus.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je het onderzoek altijd op dezelfde manier doet. Vooral geen zones vergeten, en beide borsten en oksels zorgvuldig bestrijken, maar dan altijd in dezelfde volgorde en op dezelfde manier, met een vaste routine. Dan weet je zeker dat je niets vergeet, en is het ook makkelijk te onthouden wat je de vorige keer had gevoeld.
Nog een bruikbare tip. Als je het onderzoek doet, doe het voor een spiegel. Naast het voelen zal je ook zien waar je mee bezig bent, en deze dubbele perceptie help je je routine te onthouden, en eventuele veranderingen herkennen.

Klinkt moeilijk, maar het is te doen, het is een kwestie van wennen, en veel oefenen.

De volgende stap is een ongebruikelijke bult of knobbel leren herkennen.
De vuistregel luidt: alles wat de vorige keer niet aanwezig was, of groter of harder is geworden, is verdacht. Niet per se fout, maar wel iets wat je aandacht verdient.

Het klinkt allemaal heel makkelijk vanuit mijn luie stoel, maar mijn partner heeft wat haar gynaecoloog ooit definieerde als "moeilijke borsten". Nadat er twee keer een biopsie werd afgenomen (en dat is geen pret!) omdat zij een duidelijke bult had gedetecteerd, en dit bleek later helemaal onschuldig te zijn (in feite niets anders dan vocht waardoor het weefsel harder voelde), heeft ze zich voorgesteld om het onderzoek serieus aan te pakken, en dat heeft zij nu redelijk onder de knie.

Aan de andere kant zijn er ook wetenschappelijke studies die aantonen dat de meerwaarde van zelfonderzoek zeer beperkt is, en de kans dat kanker vroeg wordt gedetecteerd met deze methode zeer klein is. Dat is ook waar, maar als je niets doet, dan ga 100% zeker niets vinden.
In andere landen die ik goed ken, krijgen alle vrouwen tot hun 40ste een mammografie om het jaar, en daarna jaarlijks, als onderdeel van het basispakket. In NL is dat helaas anders, en zal in het huidige economische klimaat niet anders worden, vrees ik.