Komt het buigen van de knieën van Parkinson patiënten voort uit het feit dat ze last hebben van houdingsinstabiliteit, of staat dat hier los van?
De lichaamshouding wordt bij patiënten met de ziekte van Parkinson gekenmerkt door een gegeneraliseerde flexiehouding, veelal in combinatie met lateroflexie (hangend naar links of rechts). Daarbij is er sprake van een verminderde armzwaai en zijn zowel de ellebogen als knieën (licht) geflexeerd. Door de voorovergebogen houding komt het zwaartepunt van de Parkinson-patiënt naar voren.
Wanneer ik zelf een voorovergebogen houding aanneem, dan merk je dat je de neiging hebt om naar voren te vallen. Wanneer je echter je knieën licht flexeerd, dan zul je zien dat je stabieler staat. Het zwaartepunt verplaatst zich dan in positieve zin naar achteren, maar ook sta je stabieler omdat je dichter op de grond staat. Door het buigen van de knieën ben je echter wel genoodzaakt om kleine pasjes te nemen, iets wat je bij Parkinson-patiënten veelal terug ziet.
Nu vraag ik me af of het buigen van de knieën voortkomt uit het feit dat Parkinson-patiënten moeite hebben om hun balans te houden en daarom door hun knieën zakken, of dat dit hier totaal los van staat en bijvoorbeeld voortkomt uit de stijfheid van de spieren.
Het is misschien een wat rare vraag, maar ik ben wel benieuwd naar de reden van de kenmerkende houding die wordt aangenomen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.