Ik ben best wel erg verbrand, kan je hiervan al huidkanker krijgen?

Heb me vandaag niet ingesmeerd, en zo'n 4,5 uur onder de felle zon gelegen. Ben redelijk verbrand. Moet ik me zorgen mken? Kan ik hiervan al huidkanker krijgen? Misschien wat overdreven, maar als ik dingen op het internet aflees... Normaal gesproken verbrand ik niet echt, dit is de eerste keer zo erg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Goed insmeren met aftersun en veel water drinken

Antwoorden (3)

De kans op huidkanker neemt toe als je meerdere keren verbrand. Maar dit hoeft niet te zeggen dat je na 1keer flink verbranden an huidkanker krijgt. Daarnaast kan iedereen huidkanker krijgen.. ook zonder zon. Zie het als roken, van 1 sigaretje krijg je geen longkanker. Van jaren roken neemt de kans wel flink toe. Maar mensen die niet roken kunnen ook longkanker krijgen. De kans is gewoon een stuk kleiner.

Het is wel belangrijk je huid goed in de gaten te houden. Vooral bij moedervlekken. Bij rare plekken moet je naar de dokter gaan. Van te erg verbranden kun je wel brandwonden en blaasjes oplopen. Waarschijnlijk ga je de komende dagen flink vervellen. Volgende keer beter insmeren dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel mogelijk, maar nog geen reden om je er echt zorgen om te maken, hoe vaker dit gebeurd hoe groter de kans wordt. Elke keer als je verbrandt, beschadigen er huidcellen.de beschadigde huidcellen zijn littekens diep in de huid, die op latere leeftijd tot huidkanker kunnen ontwikkelen.
Als je je huid goed in de gaten houdt en bij veranderingen contact op neemt met je huisarts, kun je huidkanker wel behandelen, als dit ontstaat. Hou vooral pigmentvlekken goed in de gaten. Neem nu een lauwe douche en smeer je huid in met aftersun. Gebruik de komende zonnige dagen een zonbescherming met hoge factor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft meestal niet gelijk bang te zijn dat je huidkanker krijgt als je perongeluk verbrand als je wel aftersun gebruikt ! want anders brand het heel erg snachts !