Hoe komt het dat keelontsteking een oorontsteking ten gevolge kan hebben?

elke keer als ik keelontsteking heb heb ik wel is paar dagen later ook oorontsteking hoe komt dat?
graag uitgebreid informatie!
bedankt!:)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.8K

Het beste antwoord

De keel staat met het middenoor in contact door de Buis van Eustachius... Dus de ontsteking loopt dan via de keel naar het middenoor en dan is je oor ook ontstoken, zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Keelpijn gaat meestal na een paar dagen vanzelf weer over, maar een ontsteking die gepaard gaat met hoge koorts kan wel drie weken duren. Een bacteriële keelontsteking is een ontsteking van de keel en amandelen die wordt veroorzaakt door de streptokokbacterie; dit is de meest voorkomende vorm van streptokokkeninfecties. Deze infectie komt heel plotseling op en gaat vergezeld van pijn, roodheid, een gezwollen keel, pus op de amandelen, koorts, hoofdpijn en een onprettig gevoel.
Oorpijn wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking van het middenoor. Het slijmvlies van de neus- en keelholte zwelt op, waardoor de verbinding tussen neus- en keelholte en het middenoor (de buis van Eustachius) dicht gaat zitten. Daardoor kunnen virussen en bacteriën beter hun werk doen en ontstaat er makkelijker een infectie. Die infectie gaat gepaard met pus en omdat het pus niet wegkan en zich ophoopt, komt er druk op het trommelvlies te staan. Dat kan ontzettend veel pijn doen. Soms breekt het trommelvlies zelfs open en komt er vocht uit. De pijn verdwijnt dan snel en het trommelvlies groeit vanzelf weer dicht.