Ik moet een bril of lenzen, welke is beter?

Ik ben 16 jaar, en moet een bril of lenzen. Mijn ouders willen dat ik lenzen neem omdat ze denken dat dit beter is. Ik vind lenzen een beetje een eng idee, en heb opzich geen problemen met een bril. Wat kan ik het beste nemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb beide geprobeerd, en bril is veel makkelijker.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik knipperde te weinig voor lenzen, en kreeg ze niet goed uit mijn oog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig, de meeste ouders zouden zeggen dat een bril beter is ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom vinden je ouders het een beter idee als jij lenzen zou nemen? Lijkt mij eerlijk eigenlijk helemaal niks. Zou zelf ook liever voor een bril gaan. Mag je niet zelf beslissen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het kort: Bril is over het algemeen gewoon makkelijker, met lenzen kun je wat beter zien, blikveld vooral is wijder/beter. Als het kan zou ik allebei doen, lenzen voor op school/werk, bril voor thuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je lenzen echt een beetje eng vindt, zou ik zeker beginnen met een bril. Vergeet niet dat je twee keer per dag met lenzen bezig bent met inzetten [vond ik ook eng, duurde lang voordat het probleemloos ging] en eruit halen [is ook niet zo simpel als je zou denken in het begin]. Iedereen is anders, maar als jij NU al zegt : "beetje eng..." raad ik je aan even te wachten met lenzen, een bril is gemakkelijk, een bril is logisch. Laat je niet dwingen door je ouders, een bril heb je toch nodig, je kunt niet de hele dag en avond lenzen dragen, dat is niet goed.

Antwoorden (6)

In lenzen en een bril zit geen verschil. Ik zou in jouw positie dus de bril nemen omdat jij je daarbij fijner voelt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel mensen combineren een bril en contactlenzen. Vaak wordt de bril thuis gedragen, en de contactlenzen overdag op het werk. Wanneer je portemonnee dit toelaat is het een goede keuze, omdat je zo beschikking hebt over beide. Dit is ook handig omdat het verstandig is niet altijd contactlenzen te dragen. Soms is het beter voor je ogen om een dag een bril op te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, er zijn inderdaad een kleine verschillen tussen een bril en lenzen.

Om te beginnen liggen lenzen direct op je oog. Dit zorgt ervoor, dat lenzen geen verandering van het beeld geven. Een bril staat een klein stukje voor je ogen, hierdoor geeft een bril een kleine verandering in het beeld. Op je 16e is de kans groot, dat je een bril nodig hebt om in de verte scherp te zien, dus met een negatieve vergroting. Dit betekent, dat een bril het beeld dat je ziet een klein beetje kleiner maakt dan het in werkelijkheid is. Hoe groot deze verkleining is is afhankelijk van de sterkte van je bril. Deze verkleining is overigens zo klein, dat eigenlijk niemand met een bril het stoort. Al snel nadat je de bril opzet valt dit niet meer op (als het je al opvalt) doordat je hersenen het compenseren.

Een lens ligt direct op je oog, dit betekent dat een lens wel makkelijker voor kleine beschadigingen op het zorgt. De lens zelf is niet schadelijk voor je oog, maar een zandkorreltje of stofje onder de lens raak je soms moeilijk kwijt zolang de lens in je oog zit. Zo'n zandkorreltje kan krasjes veroorzaken op je hoornvlies. Ook bijvoorbeeld je nagel bij het inzetten kan een kras veroorzaken. Je oog geneest erg langzaam of soms niet van dit soort krasjes als je je lenzen blijft dragen. De lens zorgt ook voor een langzamere genezing van een ontsteking in je oog; iets dat met een vuile lens makkelijk gebeurd.
Met een bril heb je deze problemen niet.

Wat mensen ook vaak vergeten is, dat je lenzen eigenlijk maar 8 uur per dag mag dragen. Naast 8 uur slaap moet je dus voor 8 uur iets anders verzinnen om goed te kunnen zien. Dit was althans zo toen ik nog lenzen droeg (tot 2007)
Ook dit probleem heb je niet met een bril.

Misschien ook niet onbelangrijk: een bril is goedkoper. Lenzen zijn per stuk misschien goedkoper dan een bril, maar je moet ze regelmatig vervangen. Met een bril doe je veel langer (als het goed is tenminste...)

Ikzelf heb jaren lang lenzen gedragen totdat ik ontstekingen in mijn oog kreeg, die na maanden nog niet weg waren. Mijn hoornvlies zat helemaal onder de krassen. Ik heb toen een bril gekocht en daarmee waren de problemen met een dag of 4 opgelost.

Dit verhaal is overigens niet bedoeld als pleidooi tegen lenzen. Het feit, dat lenzen direct op je oog liggen, geeft nou eenmaal wat risico. Dit risico moet je ook weer niet overdrijven, ze zijn gewoon veilig.
Uiteindelijk moet je gewoon kiezen wat je het beste/ fijnste lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook goed om te beseffen, met een bril (vooral als die van die dikke poten heeft, en kleine glazen) is je blikveld een stuk nauwer. Je ziet gewoon meer van je omgeving met lenzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ben ik het niet geheel mee eens kyuzo, ik draag zelf al 16 jaar een bril en ik zie mijn montuur niet eens, tenzij ik hem bewust WIL zien. Ook bij al mijn vorige brillen is dit zo geweest. je hersenen laten het uit je zichtveld verdwijnen. Net zoals ze bij je neus doen.
Ritsuka
10 jaar geleden
het is de eerste week even wennen, maar daarna zie je je montuur niet eens meer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal per persoon verschillen denk ik. Heb zelf een bril met dikke poten, sterkte -5 en heb wel het idee dat ik helemaal links en rechts dingen mis. Misschien is het ook minder erg met een lagere sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat maakt wel uit denk ik, die sterkte. Ik heb een vrij bescheiden positieve correctie, met wel een aardige cylinderafwijking erbij. Ik heb nooit lenzen gehad en dat zou ook niet kunnen (te drogen ogen) en ik vind een bril prima. Het is zo dat je - afhankelijk van het montuur en de grootte van je glazen - inderdaad af en toe om je bril heen kijkt, of er onderdoor. Juist met lezen vind ik dat wel irritant omdat ik van dichtbij juist niet goed zie, en je soms met lezen gewoon echt omlaag kijkt. Het scheelt overigens wel om daar rekening mee te houden met het kiezen van een montuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was inderdaad vergeten te vermelden, dat je blikveld bij een bril smaller is dan bij lenzen. Dit komt doordat de glazen een stukje van je ogen afstaan, hierdoor kijk je voor een stukje langs de glazen en daar zie je dus niet scherp. Hoe groot het gebied is, dat je langs de glazen ziet is van veel factoren afhankelijk, waaronder het model van je bril, de grootte van je glazen en de afstand van het glas tot je oog. Hoeveel last je ervan hebt hangt inderdaad af van de sterkte van de bril.
Overigens valt het deel, dat je langs de glazen ziet, binnen je perifere blikveld; hier is je zich sowieso al minder scherp. Veel mensen valt het dus niet eens op en je hersenen compenseren dit al snel.
Lenzen hebben meerdere voordelen: Ze beslaan niet, ze zijn niet modegevoelig, je kunt ze vrijwel overal dragen, ook in combinatie met een zonnebril. Maar ze hebben ook nadelen, je moet ze schoonhouden (wat dagelijks weinig werk is), ze kunnen irriteren, ze zijn over het jaar gezien, meestal kostbaarder dan een bril, je ziet er niets van, dus voegt het niets toe.
Lenzen in en uitdoen lijkt heel eng, maar dat valt reuze mee. Je krijgt voldoende tijd en instructies om het te leren bij de opticien, het in en uitdoen is ook niet pijnlijk. Lenzen voel je ook niet zitten (harde lenzen wel iets) en wennen snel.
Dus ga naar de opticien en laat je ogen meten, zet daarna een paar brillen op, om te kijken of je dat bevalt. Dat is het moment om een besluit te nemen, voegt de bril iets aan je toe of niet. Vind je een bril die lekker zit en die bij je gezicht past.
Jij bent diegene die deze keus moet maken, niet je ouders de doorslag laten geven, je bent oud genoeg om dit zelf te kunnen beslissen. Voor lenzen moet je je ogen wel opnieuw laten meten, als je besluit later toch nog lenzen erbij te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je aangeeft krijg je dus voor het eerst een bril\lenzen. Mijn mening is dat je beter eerst een bril kan nemen. Zoals andere onder mij al aangegeven, het is niet verstandig lenzen constant de dragen. Bij lenzen zit er simpelweg een 'brilglas' in je oog, dit vind je oog niet zo leuk. Vooral in het begin zitten lenzen helemaal niet zo lekker omdat je ogen daaraan moeten wennen. Nu moet jij uberhoud aan een bril/lenzen wennen en je hersenen dus ook. Dit kost tijd.

Ik zou je hersenen eerst de tijd geven om aan het verbeterde zicht te wennen. Een bril is hierbij erg makkelijk omdat je deze alleen maar op hoeft te zetten. Zodra je gaat slapen doe je hem af en de volgende ochtend weer op. Als je eenmaal een bril hebt, en het financieel kan, kan je altijd nog lenzen nemen.

Ik zeg dus, een bril is de basis. Lenzen zijn extra.

Groetjes amy,
18 jaar, brildragend zins 1,5ste
Afwisselend lenzen dragen sins 12 jaar (langzaam opgebouwd)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moest op mijn 28e ook ineens een bril/lenzen dragen en heb toen meteen voor beide geopteerd. Ik vond het nl. na zoveel jaren ineens erg wennen aan constant een bril op mijn neus. Thuis draag ik mijn bril en voor de rest lenzen.
Lenzen zijn tegenwoordig zo zuurstofdoorlatend dat je ze wel makkelijk 12-16 uur kan dragen.
Als je voor lenzen opteert, moet je toch eigenlijk sowieso een reservebril hoor, voor als je last he t van je ogen, ziek bent, ...

Wat ik zelf de plus- en minpunten vind:
- bril is goedkoper (als je meerdere jaren met één bril doet)
- erg leuke monturen
- als je ogen nog niet stabiel zijn, moet je wel telkens een nieuwe bril/glazen, met lenzen is dit flexibeler aan te passen
- lenzen combineren makkelijker met een zonnebril (die hoeft dan niet op sterkte)
- in het begin is het wel erg oefenen met in- en uitzetten van lenzen en het kan een heuse zoektocht zijn naar de juiste combinatie lenzen + vloeistof
- bril zet je makkelijk af en op
- met lenzen is je gezichtsveld nog hetzelfde als zonder
- in de winter kan een bril snel aandampen/beslagen
- veel lensdragers krijgen droge ogen en dat is bijzonder lastig of je kan gewoonweg lensintolerant worden
- bril is lastiger met sommige sporten

Ik zou gewoon in ieder geval voor een bril gaan (heb je toch altijd nodig) en een proefpakket lenzen, dan kan je bekijken hoe je dat bevalt.