Hoe kan het dat er oneens een spiertrekking ontstaat?

Het gebeurd regelmatig dat (met name als ik in bed lig) één van mijn benen ineens ongecontroleerd een beweging maakt, Het lijkt net of ik dan een schop geef. Je voelt het niet aankomen en het gebeurd in een fractie. Ik ondervind er niet echt hinder van en het gebeurd ook niet overdreven vaak. Toch vraag ik me af waar dat vandaan komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik schreef in de vraag: oneens. Maar dit moet natuurlijk zijn: ineens of opeens

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is een slaapschok of zogeheten hypnagoge schok. Het is een soort reflexmatige, plotse beweging vanuit je spieren, die meestal optreedt bij het in slaap vallen, als je erg moe bent, of als je ontspannen gaat zitten of liggen. Over de oorzaak zijn verschillende hypotheses, maar het is dus niet precies bekend. Het zou een soort elektrische ontlading kunnen zijn van je spieren als reactie op de ontspanning, iets wat min of meer standaard hoort bij het in slaap vallen of als reactie op de slaapverlamming (tijdens REM-slaap zijn je spieren volledig ontspannen c.q. verlamd, als deze diepe spierontspanning intreedt kan het zijn dat je spieren zich daar als het ware tegen verzetten, een vergelijkbare reactie als het ineens wakker schrikken als je bijna slaapt) of een soort reflex doordat je hersenen de soort 'valervaring' die ook wel door veel mensen wordt beschreven bij het in slaap vallen, wil voorkomen door een been naar voren te 'zetten' (je hersenen willen als het ware voorkomen dat je valt) en er zijn vast nog wel meer mogelijke verklaringen. Het is in elk geval een volkomen normaal verschijnsel, wat heel veel mensen wel eens hebben. Sommige mensen hebben het af en toe of 'ooit wel eens meegemaakt', anderen hebben elke avond een aantal slaapschokken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100