Nachtmerries, wat kan ik ertegen doen?

Ik heb echt vreselijke nachtmerries de laatste maanden.Zo erg dat ik bijna niet meer durf te gaan slapen.Het zijn echt angstaanjagende dromen:ik word door "iets" beetgehouden,ik kan niet wegkomen,ik stik bijna en krijg geen adem.Ik voel een enorme dreiging.Als ik wakker word( gemaakt) ben ik letterlijk buiten adem,mijn hartslag is dan heel snel en ik ben nog uren bang en uit m'n doen.Mijn broer zegt dat ik huil en schreeuw in mijn slaap en dat ik klink alsof ik doodsbang ben.Dit had ik vannacht nog.Zijn er meer mensen die dit zo extreem hebben.Zou er iets aan te doen zijn.Misschien heeft het te maken met mijn(problematische )achtergrond..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je overdag ook wel eens benauwd? En heb je misschien astma of iets dergelijks? Of heb je weleens gedacht dat je dat hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,ik heb geen astma(of andere aandoening van de luchtwegen)en overdag heb ik het ook niet!
Dus...(?)Ik weet het echt niet..

Het beste antwoord

Ik heb het (bij vlagen) ook heel erg. Dromen is op zich al een verwerking van gebeurtenissen die je bij bewustzijn niet of niet goed kan verwerken. Daarom ga ik ook naar een psycholoog en schrijf ik zo nu en dan van me af om toch te proberen kleine beetjes uit mijn (eveneens problematische) verleden te verwerken. Naast het feit dat dromen er ook voor kunnen zorgen dat je moe wakker wordt, laten ze ook een behoorlijke indruk achter.

Misschien is het goed als je een keer met een deskundige gaat praten? Of dat je anders manieren zoekt om je emoties een beetje kwijt te kunnen? Ik heb zelf ook erg last van die dromen, ik slaapwandel sinds een tijdje zelfs, iets wat ik voorheen nooit deed, maar nu wel af en toe als ik echt vol zit.

Kan je je huisarts anders ook niet vragen of je (tijdelijk) een doorslaapmiddel voorgeschreven mag krijgen, zodat je toch wat rustiger slaapt?

Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Ik ben al onder behandeling bij een psycholoog en die weet er ook van.
Maar het wordt steeds erger en ik voel me al zo'n probleemgeval.
Ik ben doodmoe na zo'n nacht.
Echt uitgeput, ik heb totaal geen energie.
Misschien is het iets waar je doorheen moet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ken dat meidje, soms heb ik ook dat ik totaal geen energie meer heb, niet meer weet waar ik het moet zoeken. Daarom lig ik vaak -ook al is het niet echt bevorderend voor je ritme- overdag even een uurtje op de bank, anders trek ik het echt niet meer.
Ik begrijp ook dat je je een probleemgeval voelt, dat heb ik ook, maar onthoud wel: jij kan er niks aan doen, het overkomt je. Probeer anders toch eens in goed overleg met je psycholoog/huisarts een slaapmiddeltje te regelen? Tenzij je verslavingsgevoelig bent, natuurlijk... Want dat zijn de meeste pilletjes wel. Stuur me maar een PB als je wilt praten. LIEFS en sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je raad opgevolgd en de huisarts om een slaapmiddel gevraagd.Gelukkig vond hij het een goed idee!:)
Ik heb nu al 1 nacht wat beter geslapen.
Nog wel eng gedroomd, dat wel.
Maar nu kon ik snel weer slapen.
Dank je voor je advies!:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meid daar word ik nou blij van! Dat eng dromen kan ook een bijwerking zijn van de medicatie, maar hoeft niet altijd voor te komen. Ik wens je nog vele mooie nachten toe, natuurlijk het liefst zonder slaapmiddelen, maar als het even niet anders kan, zo nu en dan mét. Heel veel sterkte, uiteindelijk kom je er wel. TOPPER.

Andere antwoorden (6)

Ga voor je gaat slapen iets leuks doen, stappen of zwemmen. Of misschien helpt het als er nog iemand in je kamer slaapt.
Als je in bed ligt denk dan aan leuke dingen, ijsjes, feesten, strand, vakantie enz
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik ook last van. Heb je waarschijnlijk door vervelende gebeurtenissen in het verleden of van nu, of stress. Het kan helpen met een psycholoog te praten verder is er niet zoveel voor. Het zou ook kunnen dat je slaapapneu hebt. Dit is een slaapstoornis waar onder andere angstdromen onder valt. Ik zou als ik jou was even naar je huisarts gaan en erover praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij hielp tegen afschuwelijke nachtmerries was dat ik me voor ik in slaap viel sudoku's voorstelde. Ik moest dan de getallen verder invullen en viel daarmee bezig zijnde in slaap. Had dan geen tijd en plaats meer voor nachtmerries want het oplossen van de sudoku's ging gewoon door. Ook deed ik dat met me gekleurde blokjes voor te stellen waarvan je er minstens 3 bij elkaar moet hebben om ze weg te kunnen klikken. Bij mij werkte het heel goed tegen die afschuwelijke dromen. Als je weer beter in je vel zit gaan die nachtmerries over hoor; dat was tenminste bij mij zo. Sterkte ermee.
13 jaar geleden
Zelf heb ik hier ook vaak last van. Ik heb hier de volgende oplossingen voor gebruikt, die bij mij een positief effect hadden.
-Zorg dat je vóor dat je gaat slapen, een veilig gevoel hebt. Dus ga bijvoorbeeld nog even bellen met een vriend(in) over leuke onderwerpen.
-Zet zoveel mogelijk voorwerpen in je buurt die je geruststellen. Dat kunnen knuffels zijn, maar ook gewoon kledingstukken waar je leuke herinneringen aan hebt.
-Laat gewoon het licht aan, als je dan plotseling wakker wordt, is niet alles donker en onbekend.
-Ga na wat je vasthoud in je droom, en probeer die angst onder ogen te zien. Meestal is iets minder eng, als je weet wat het is.

Ik hoop dat je iets aan de tips hebt? Want bij mij hebben ze redelijk goed gewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drink voor dat je gaat slapen suiker water (dat is gewoon suiker in het glaasje water zetten --> roeren met een lepeltje en opdrinken. Daar word je wel rustig van .
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zelf word wel rustig van als ik suikerwater drink
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar dingen die kunnen helpen zijn: je slaapkamer zo veilig en prettig mogelijk maken. Dus leuk en gezellig inrichten, met dingen waar jij je prettig bij voelt en zo een fijne slaapomgeving creëren. Trek een pyjama aan waar je je fijn in voelt. Ik slaap nog steeds met een knuffel bijvoorbeeld, het geeft mij een veilig gevoel. En het licht op de gang is altijd aan. Ik heb ook zo'n enorme last gehad van nachtmerries, met schreeuwen en huilen en al. Wat mij op dat specifieke moment hielp was meteen uit bed stappen en naar beneden gaan en even achter de pc gaan zitten en thee drinken en de nachtmerrie van me af schrijven en daarna iets afleidends doen. bv een serie gaan kijken (zonder triggers, dus gewoon iets luchtigs). Niet in bed blijven liggen want dan bleef ik bang. En dan na die serie als ik weer rustig was pas weer gaan proberen slapen. Echter het was bij mij te heftig allemaal met de therapie erbij enzo (diagnose cptss en DSNAO) dat ik van de psychiater medicijnen heb gekregen, geen slaapmiddelen waar je afhankelijk van word, maar topamax, het is eigenlijk een anti-epilepticum, maar wordt tegenwoordig ook ingezet tegen nachtmerries en herbelevingen. Het werkt bij mij heel erg goed. Bijna geen last meer van. Alleen als het minder goed met me gaat, maar lang niet zo heftig meer als eerst. Mochten nu bij jou alle tips niet werken en het blijft zo heftig, dan is het een optie om eens met je psychiater te bespreken misschien? Nachtrust is wel belangrijk en goede nachtrust maakt ook dat je je psychisch beter voelt.
Heel veel sterkte ermee!