Mijn huisarts stuurt het dossier niet door, wat kan ik doen?

Twee jaar geleden ben ik verhuisd (121km) en zoals je wel begrijpt, heb ik toen een nieuwe huisarts nodig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een huisarts en heb er 1 gevonden die in de buurt is en ook nog plek heeft. Deze huisarts kan mij alleen aannemen wanneer ik een dossier heb van mijn vorige huisarts. Mijn eerste vraag is, mag de huisarts mij weigeren zonder dossier?

Mijn tweede vraag gaat over mijn 'vorige' huisarts. Ik heb deze huisarts meerdere malen verzocht mij het dossier toe te sturen. Hier ben ik al meer dan 4 maanden mee bezig en heb tot op heden niets ontvangen. Dit brengt mij daarom in de situatie dat ik niet van huisarts kan veranderen terwijl ik al enkele maanden naar de huisarts wil omdat ik 2 klachten heb. Wat kan ik doen om te zorgen dat deze huisarts het dossier deelt?

Ik heb een rechtsbijstand verzekering, maar vraag mij af of er geen simpelere manier is om dit te regelen. Gezien het wettelijk geregeld is dat je zelf mag kiezen om van huisarts te veranderen, denk ik sterk te staan in dit opzicht.

Graag hulp/tips!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt een afspraak met je "oude" huisarts maken en mondeling uitleggen waarom je het dossier nodig hebt, laat het dan rechtstreeks naar je nieuwe huisarts sturen, neem die gegevens dus wel mee. Grote kans dat hij dan wel meewerkt. Anders rechtsbijstand inschakelen, of eerst vragen of je nieuwe huisarts de gegevens op wil vragen, uiteraard met verklaring van toestemming van jou. De reden dat jouw nieuwe huisarts deze gegevens nodig heeft, is omdat hij/zij deze in moet kunnen zien, om jou goed te behandelen en de juiste medicatie kan voorschrijven, uiteraard mag hij/zij niet weigeren bij spoedgevallen.

Zodra jij ingeschreven staat in jouw nieuwe gemeente, kun je met die gegevens naar je nieuwe huisarts en kan ze jouw aannemen als ze plaats heeft. Jouw oude huisarts zal met jouw toestemming de gegevens doorsturen naar je nieuwe huisarts. Je zal 18 of ouder moeten zijn anders moeten je ouders of wettelijk vertegenwoordigers toestemming geven om jouw gegevens door te sturen naar je nieuwe huisarts.

Ik ben het helemaal niet de andere antwoorden eens. De Landelijke Huisartsen Vereniging en de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst hanteren duidelijke richtlijnen over de manier waarop de overdracht van patiëntendossiers moet plaatsvinden (zie bron 1 t/m 3). In dit geval vind ik dat zowel de oude als de nieuwe huisarts zich van hun slechtste kant laten zien. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een nieuwe huisarts 'geld vroeg' aan een nieuwe patiënt voor het opvragen van zijn/haar patiëntendossier bij de oude arts. Dat is werkelijk te gek voor woorden. En de oude huisarts hoort het dossier, volgens de richtlijnen van de LHV, uiterlijk binnen een maand na inschrijving bij de nieuwe huisarts, bij die laatste aan te leveren. Je vraagt hoe je het probleem het beste kunt aanpakken. Ik zou de oude huisarts een brief sturen (met een kopie aan je nieuwe arts) waarin je hem/haar, onder verwijzing naar de richtlijnen van KNMG en LHV, met klem verzoekt ervoor te zorgen dat het dossier binnen 10 dagen in het bezit komt van je nieuwe huisarts. In de brief moet je ook verwijzen naar de verschillende eerdere verzoeken die je hebt gedaan. Verder zou ik in de brief zetten dat wanneer het dossier niet binnen de gestelde termijn bij de nieuwe huisarts ligt, je nadere stappen zult ondernemen om de arts tot medewerking te dwingen. Wat de klachtenregeling betreft: elke huisarts is aangesloten bij een (lokale of regionale) geschillencommissie. Verder zou ik de klacht melden bij de Inspectie (al was het alleen maar om te voorkomen dat meer patiënten op dezelfde manier met een kluitje in het riet worden gestuurd) en kun je ook nog naar het Tuchtcollege stappen. Alle mogelijkheden lees je hier: http://www.deombudsman.nl/gezondheid-en-zorg/stappenplannen/klacht-indienen-bij-zorginstelling-zorgverlener Waarom ik zo fel reageer? Ik vind het absurd dat een huisarts niet reageert als je hem diverse keren hebt verzocht om het dossier naar een collega door te sturen. Ook een huisarts moet gewoon z'n werk doen en dit is daar een onderdeel van.

Bronnen:
http://knmg.artsennet.nl/Diensten/artsenin...
http://lhv.artsennet.nl/Actueel/Nieuws6/Ni...
lhv.artsennet.nl/web/file?uuid=ddc038a3-88...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100