Wat is de beste manier om slecht nieuws te brengen?

overlijden, ontslag ed

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig een artikel hierover en korte interviews met slecht-nieuws-brengers, in de afgelopen Psychologie Magazine (die met iets over Geluk op de cover). Ik weet het niet meer precies, maar het kwam ongeveer neer op direct vertellen, niet eromheen lullen. Het eventueel meerdere keren herhalen in het gesprek. En lang blijven, de ander de kans geven zijn emoties te uiten, het te beseffen enzo. Ook als iemand niet lijkt te reageren erop, toch blijven om te steunen.
Ofzoiets.

Het beste antwoord

Slecht nieuws is nooit prettig om te brengen.. om je hier zo goed mogelijk door heen te slaan zijn er verschillende technieken..

Als eerste is het goed om te weten dat er bij slecht nieuws gesprekken vaak de rationele gedachtegang tegenover het gevoel staat.

Je hebt inhoudsniveau, deze hebben betrekking tot "het probleem", "de feiten", "het besluit".. en je hebt het relationeel/betrekkingsniveau, in dit niveau neem je zaken waar.. je ziet bijvoorbeeld dat iemand schrikt, boos wordt of juist stil valt. Juist dan is het handig om aan te geven wat je waar neemt, "Ik zie dat je schrikt", "Vertel mij eens wat er door je heen gaat"..

De structuur voor een slechtnieuwsgesprek kan als volgt gehanteerd worden:
- (korte) inleiding
- deel de klap uit
- help met verwerken
- help met zoeken naar een oplossing
- maak afspraken

Voorbeeld: (theoretisch)
- De laatste tijd ervaren wij dat je minder goed bent gaan functioneren. (bla die bla.. enige redenen)
- Wij hebben hierdoor moeten besluiten om je contract niet te verlengen.
- Ik merk dat dit rauw op je dak komt, hoe denk jij hierover? (Bla die bla)
- Stel iets voor naar aanleiding van het gesprek.. en de conclusies vanuit de verwerking.
- Wij zullen er alles aan doen om jou zo min mogelijk te belasten met gevolgen binnen het bedrijf.. en daarbuiten.. (of andere afspraken..)

Succes met wat je ook moet brengen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het vertellen.
Je kan het ook doen met een spelletje hints, maar dit is zo onpraktisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha.
Duidelijk en zonder omhaal, maar wel met respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou die mensen even apart nemen.
en het dan gewoon vertellen.
er omheen draaien stelt het alleen masr uit en maakt het moeilijker.
zo snel mogenlijk eerlijk vertellen
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat ik nog geen plusjes kan geven.
Vind het een goed antwoord.
rebecca
14 jaar geleden
Dankje:)
Je moeder heeft gebeld, er is iets ergs gebeurd met je broer, hij heeft een ongeluk gehad, hij ligt in het ziekenhuis, voor zijn leven wordt gevreesd. Kortom in stappen. Daarna handelen en troosten afhankelijk van de reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet je wat vertelen maar zullen

we er even bij gaan zitten ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat verschillend is.Ligt aan de persoon(hoe oud is deze persoon,wat is je relatie tot deze persoon),ligt aan wat voor slecht nieuws je moet vertellen.Soms moet je iets voorzichtig vertellen en soms is recht toe,recht aan beter.Maar als ze mij slecht nieuws moeten vertellen,heb ik graag dat ze er niet omheen draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf zou ik heel veel moeite hebben om zoits te zegen
ik zou het gelijk vertellen al ik jou was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dezelfde manier, zoals je zou willen dat iemand het jou zou vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit erom heen blijven draaien. Neem de persoon altijd apart en ga ergens zitten waar het rustig is en jullie niet worden gestoord. Dan begin je gelijk met het slechte nieuws en toont vooral veel begrip en probeert die persoon te troosten.