Klein bultje binnekant schaamlip, wat is dit?

Nog maagd, moet ik naar de dokter? Het bultje heeft geen andere kleur (gewoon rood) en is even groot als een flinke pukkel. Doet pijn bij licht aanraken en indirect hard aanraken. Ik heb vijf of zes keer een tampon in gehad, vrijwel iedere keer er snel (binnen 20 minuten) eruitgehaald. Nu toch wel bang dat ik het een keer ben vergeten, weet toch vrijwel zeker dat dat niet kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26K

Antwoorden (2)

Dit heeft niets met een tampon te maken. Dit is vermoedelijk een cyste, gevuld met talg, zweet en hoorn. Dit is een glad, eigenlijk onder de huid liggend gezwelletje, hard aanvoelend als een knikkertje. Grootte: 0,5 tot 2 cm. Het is eigenlijk een holte waarin zich hoorn, talg en zweet ophoopt. Dit kan ontstoken raken, waardoor de inhoud in pus veranderd. Deze kunnen met enkele tegelijk voorkomen, vaak op behaarde hoofd, nek, oksels of op de rug en schouders. Maar kunnen ook op de schaamlippen voorkomen en schijnen na een tijdje wit door, waardoor ze als witte bolletjes zichtbaar zijn. Kunnen eventueel operatief eenvoudig verwijderd worden door een klein sneetje erin te laten maken, dit kan bij de huisarts of gynaecoloog, je hoeft hier niet voor in het ziekenhuis te blijven, maar mag direct na het maken van het sneetje en het verwijderen van de inhoud naar huis. Dit is niets om je zorgen over te maken, maar kan erg pijnlijk worden als het gaat ontsteken. Dit is een verwijding van het haarzakje en de talgklier. Er ontstaat daardoor een zwelling onder de huid. In de holte vormt zich hoorn, talg en zweet, waardoor het kan groeien. De cyste vult zich niet alleen met talg maar ook met hoorn en zweet. Het kan gemakkelijk ontstoken raken. Ga hiermee dus mee naar je huisarts, zodat je problemen voorkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Mijn huisarts zei: hoef je niks aan te laten doen zolang je er geen echte last van hebt.
En het kan vanzelf wegtrekken, of zo'n bolletje blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je een kans dat het vanzelf verdwijnt, dat de ontsteking aan het verdwijnen is, hou het wel in de gaten, zonder eraan te gaan prutsen. Was je handen voordat je eraan zit. Komt het toch terug, ga dan naar je huisarts.
Dit zou een aantal dingen kunnen zijn, geen van allen is ernstig dus geen zorgen daarover. Het heeft (zoals anderen ook al zeggen) niets met de tampons te maken.

Ten eerste zou het een talgkliercyste kunnen zijn. Vrijwel overal in de huid, dus ook over de schaamlippen, liggen talgklieren. Deze hebben een klein gangetje van de klier naar de oppervlakte van de huid. Als dit gangetje verstopt raakt dan kan het talg er niet meer uit. Het kliertje pompt zichzelf dan als het ware op met talg, totdat je het voelt als een soort hard knikkertje. Dit is meestal niet pijnlijk. De behandeling ligt in het verwijderen van de talgklier, een ingreepje dat de meeste huisartsen kunnen uitvoeren.
Zo'n talgkliercyste kan ook ontstoken raken. In dat geval hoopt er naast talg ook veel pus op in de cyste. De cyste wordt dan snel groter, vaak pijnlijk en er komt vaak een witte kop op. In dat geval moet een arts een sneetje in de cyste zetten, zodat alle troep eruit kan. Het geneest dan doorgaans snel.

Ten tweede zou het een cyste van het haarzakje kunnen zijn. Dit lijkt eigenlijk erg veel op een talgkliercyste. Het enige verschil is, dat het nu niet uitgaat van een talgklier, maar van een haarzakje. Ook deze kunnen ontstoken raken. In de praktijk is het onderscheid met een (al of niet ontstoken) talgkliercyste maar moeilijk te maken. Het onderscheid is ook niet van belang, aangezien de behandeling hetzelfde is.
Een haarzakje heeft niets te maken met de haarvaatjes. Ik ken de ziekte van je oom niet, maar ik kan geen verband zien met jouw bultje.

Ten derde zou het een ontstoken klier van Bartholin kunnen zijn. Bij de vagina heeft iedere vrouw twee kliertjes liggen, de klieren van bartholin; zij liggen op ongeveer 5 en 7 uur (als de clitoris op 12 uur ligt) Deze klieren produceren een slijm, dat onderdeel is van de vaginale afscheiding. Als zo'n klier ontstoken raakt dan ontstaat er een bultje op de plek waar de klier zelf ligt. Aanvankelijk is dit niet of nauwelijks pijnlijk, de huid kan een normale kleur hebben. Dit kan dan snel (in de loop van uren tot dagen) steeds toenemen. Het bultje wordt dan steeds groter, kan zeer pijnlijk worden, en de huid wordt rood.
Ook nu ligt de behandeling in het verwijderen van de ontstoken klier. Niet iedere huisarts kan dit zelf, dan gebeurd het door de gynaecoloog.

Dit zijn de drie opties die ik kan bedenken. Uiteindelijk moet je voor de meesten toch even langs een arts, dus het lijkt me verstandig om dat ook te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan.