Hoe kan het dat ik pal naast (nog net niet op) de verwarming zit en het toch nog koud heb?

Op kantoor zit ik voor de verwarming (tussen mijn rug en de verwarming zit nog geen meter) toch heb ik het vaak koud. Nu ook weer, heb hemd aan, coltrui en gilet erover, kniekousen, dikke broek en toch heb ik het koud. Voel het vanaf mijn voeten en handen verder mijn lijf in trekken. Erg vervelend want als ik 's avonds thuis kom spring ik eerst onder de douche om warm te worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Het koud hebben, heeft niet alleen te maken met de buitentemperatuur, maar ook met je eigen lichaam.
Ik krijg het bijvoorbeeld altijd erg koud als ik te lang niet gegeten heb, of als ik moe ben. De warmte in de ruimte maakt daarbij nauwelijks uit (tuurlijk, als het 30 graden is, helpt het wel wat).
Als je energie niet goed doorstroomt, kan je ook bijvoorbeeld altijd koude handen en/of voeten hebben, terwijl de ruimte niet erg koud is.

Maar als het bij jou zoiets is, zou je het thuis ook moeten hebben en niet alleen op kantoor.
Als je het alleen op kantoor hebt, zou het kunnen dat het door de tocht komt. Of dat die verwarming te zacht staat (als de ruimte ijskoud is en de verwarming staat vrij zacht, is het ook tegen de verwarming aan natuurlijk nog erg koud).
Als je aan de computer werkt, heeft het mogelijk daar mee te maken. Hoe het werkt, weet ik niet; maar ik weet van mezelf en anderen dat je achter de computer veel sneller koude voeten en handen kan krijgen dan als je iets anders doet.

Ik zou eens controleren of de temperatuur in die ruimte oke is (gewoon even een thermometer meenemen), kijken of het iets in je eigen energie/lichaam kan zijn en als je het koud hebt, eventjes bewegen. Even een paar trappen op en af rennen, maakt je lichaam weer warm, en dan kan je er weer een tijdje tegenaan.
Verder kan je natuurlijk een kruik meenemen en die onder je voeten leggen, (onder je bureau ziet toch niemand dat je geen schoenen aan hebt). Als je voeten warm worden, wordt je lichaam ook heel snel warm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Temperatuur is ok, probeer zo veel mogelijk te bewegen en ja, ik werk achter een computer maar eeeeeh, mijn bureau is open aan de achterkant en ik kijk de kamer in dus mijn collega's zullen een blik op de gaten in mijn sokken niet waarderen denk ik... ;-)

Andere antwoorden (5)

Je lichaam wil het warmer hebben dan de omgeving is, dat resulteert in het "koud" hebben... Meer kleding helpt en inderdaad een hele hete douche om alles eens goed te laten doorstromen... En je gelooft het of niet, het helpt om na die hete douche met koud water na te douchen... Wel langzaam de temperatuur afbouwen, anders is het een kwelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt raar, maar - je bent een vrouw.

Bij veel vrouwen hoeft er maar één deeltje van het lichaam wat kouder te zijn, en de vrouw heeft het door en door koud. Mannen hebben het wat dat betreft makkelijker: als ik een koude hand heb, heb ik een koude hand. Voor de rest van mijn lichaam maakt dat niet uit.

Je kunt hooguit eens kijken naar de luchtcirculatie. Vlak bij de verwarming staat vaak een luchtstroom. Als die verwarming onder het raam staat en het raam is niet goed geïsoleerd, komt er een koude luchtstroom langs het raam naar beneden, over de grond naar je voeten en onderbenen. Daar krijg jij het koud van.

Als de ramen wel goed zijn geïsoleerd, kan de koude luchtstroom net de andere kant op staan. De verwarming verwarmt de lucht, die daar zal opstijgen. De lucht rond de verwarming vertrekt dus naar boven. Die lucht moet worden aangevuld met andere lucht. Die andere lucht is de koudere lucht uit de rest van het vertrek, die over de vloer naar de verwarming stroomt. Alweer: langs jouw voeten en onderbenen, waar jij het koud van krijgt.

In zulke gevallen kan het helpen om juist *verder* van de verwarming af te gaan zitten. Je zit dan namelijk minder in die luchtstroom.

Kijk ook eens naar al die kleding. Klemt die je bloedcirculatie niet af? Met een slechte doorbloeding krijg je het namelijk ook koud.

Ook je houding kan hierin meewerken. Zorg dat je regelmatig anders gaat zitten, of sta met grote regelmaat even op. Beweeg, zit niet continu in dezelfde houding. Dit alles bevordert de bloedsomloop.

Rook je? Stop daar dan mee. Het zal je bloedsomloop goed doen.

Ik hoop dat je een paar van deze ideeën op jouw situatie kunt toepassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb je suikerziekte? Eén van de symptomen is dat de doorbloeding van handen en voeten vermindert. Dat leidt dan weer tot kou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik nou ook en dan zit er sneeuw in de lucht.
Ik kan dan gewoon niet meer warm worden, wat ik ook doe, totdat het gaat sneeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen komen door het lange stilzitten, daar wordt je ook koud van.

Regelmatig even opstaan en naar een collega aan het andere einde van de gang wandelen voor een praatje, even op de tafel trommelen en allerlei andere dingen waarbij je beweegt, het zou kunnen helpen.
14 jaar geleden
Dat komt omdat je aandacht gericht is op de kou. Wat is dan allemaal koud?
Je kan hierop vast een hele waslijst opnoemen.

Je moet je aandacht richten op warm. Welk plekje is nu het warmst. De verwarming is lekker warm. Voel die warmte. Laat die warmte door jouw opgenomen worden. Voel jezelf die warmte verspreiden. Neem die warmte op.

En vooral: Richt je aandacht op warm (niet koud!!!!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je Gdanonym!